lördag 17 december 2022

Bar å skjut?

Sverige.
Världens bästa land?
Vi tror ofta det när vi är födda här men ju längre jag lever, ju äldre jag blir, och desto mer jag rest desto mer övertygad är jag om att vi lever i en villfarelse likt Platons grottliknelse.
Tågen har inte fungerat och inga avgångar har stämt.
Varför?
Ingen som verkar veta.
På min näthinna finns dock tågen i Sibirien och Kanada, som tar sig igenom metervis med snö utan bekymmer. Men Sverige är bäst!

De sista månaderna har flera djur rymt.
Giftiga ormar och nu senast schimpanser.
Hur löste man detta?
Ormen kröp tillbaka själv och schimpanserna sköt man ihjäl.
Jag har alltid fått en bild av att Sverige är unika i sitt sätt med djur.
Vi är bäst och kan allt!
Jag har dock varit på zoo både i Kina och i Indien.
De djuren hade det bra och det var rent och snyggt.
Ett annat sätt att förklara saker på, ja, men inga bekymmer.

Är vi i Sverige då bäst på allt annat?
Jag tycker att man ska ifrågasätta.
Den där grottan dök ju inte upp förrän någon rymde och såg hur verkligheten såg ut. Vad är religion och vad är kultur? Har du en syn på människor utifrån varifrån de är?
Jag tror det är så.
Jag tror att människor värderar andra utefter sin egen inställning och därefter dömer efter vad man själv tror.

Afzelius skrev för många år sedan texten till Tankar i Ligurien:
Om man lever i en ankdamm, och är fullständigt tillfreds.. tror man snart att gölen är en ocean.
Precis så.
Sverige kanske tror att vi är en ocean, men i själva verket är vi en göl i en grotta.

Varför skjuter man inte schimpanserna med sömnmedel?
Måste man verkligen offra deras liv för att de har tagit sig ut?
Vi som är bäst i världen.
Människor går bananas om man ens nämner att man ska skjuta en varg som är nära ett bostadsområde, men detta är bara ok!?
Vi kanske värderar djurs liv högt, men jag kan inte se att detta är den enda lösningen.