måndag 19 december 2022

Heder.

Heder är ett ord som de sista årtionden främst har förknippats med religion.
Ett ord som handlar om att bevara ordningen i samhället. Något som handlar om den egna människans personliga värde.
Jag har alltid haft skinn på nästa, sagt vad jag tycker och det går inte att sätta sig på mig.
Min åsikt är aldrig till salu. Aldrig.
Självklart kan man argumentera och ifrågasätta, ändra sig och tänka om.. men de inre värderingarna försvinner inte bara. De kommer alltid finnas där och genomsyra allting du gör.

För många år sedan gick jag en ledarskapsutbildning i Stockholm med just detta.
Vi skulle ta ut våra kärnvärderingar och hitta vilka vi var.
Utgå från dessa och var ens egna gräns går.
Jag var redan klar med dessa men de har inte förändrats.

Paul är en man med heder.
Ett annat ord att uttrycka det med är ryggrad.
Han har en ryggrad i en värld där amöbor är den främsta arten som tar sig fram.
De ändrar form efter hur vädret är, vart vinden blåser och hur läget förändras.
Det kan visserligen vara bra om man är en parasit, men som människa är det inte värdigt.

I Sölvesborg kan vi dock se vad som har hänt och insändaren från Paul visar på exakt det jag har sagt. Är makten värt allting?
Är du beredd att sälja din själ för att få mer i lön?
Mer makt?
Vissa är det.
Vissa är beredda att gå så långt att de går över lik för att ta sig fram och den som följer årets julkalender kan se samma sak där. Kniven i ryggen och så ler du.

I insändaren ifrågasätts hur man har kunnat sitta som politiker och styrt under fyra år, när man inte har mått bra av det. Är då viljan att förändra så stor?
Nej.
Men inkomsten är viktig.
"Man är förtroendevald för att man tror på något. Inte för att sälja ut sina åsikter!"
Nej, precis så!

Moderaterna har köpt människor med betalda poster och tror att detta ska glömmas till nästa val. Jag tror inte det. Jag tror att besvikelsen är så massiv att ingen kommer att glömma detta.
Valet 2022 kommer gå till historien som det mest pinsamma i mannaminne.