lördag 24 december 2022

God jul till er alla!

Julen.
En högtid för alla som är kristna i världen vilket innebär att den egentligen inte inkluderar mig, men som svensk firas den ändå. Som en multireligiös person utövar jag gärna varenda tradition som kan innebära att familjen samlas och firar. För varför skulle man inte fira?
Vi lever allihop.
Vi är friska allihop även om smärre krämpor ställer till det.
Allt kunde alltid ha varit värre.

December månad innebär kaos.
Många sjuka och väldigt mycket att göra som musiklärare.
Mycket planerande och aldrig någonsin blir det ändå som man har tänkt sig.
Det går ändå.
Mitt motto om att ingen bryr sig om hundra år fungerar och ger samma effekt som att hälla vatten på en gås. Någonstans inser man att man inte kan påverka allting hur man än försöker klona sig själv.

Troende eller inte.
Julen innebär väldigt mycket känslor på olika håll.
Många känner sig ensamma och är ensamma.
Fick till mig för flera år sedan, när jag sa att jag tyckte synd om alla som är ensamma, att alla kanske inte förtjänar någon att fira julen med.
Tänkvärda ord, för hur troende du än påstår dig att vara så kan människor efter ett tag se igenom hyckleriet. Du ler kanske och verkar trevlig i början, men sen sätter du kniven i ryggen.
Om du beter dig så mot dina vännner.
Din familj.
Till slut är du ensam.
Till slut kommer människor ta avstånd ifrån dig.
När många vänder dig ryggen så måste du börja förstå, att det kanske inte är alla andra utan faktiskt du som är problemet. Hemskt att tänka så men sant.
Alla förtjänar kanske inte att umgås med någon.
Du kanske helt enkelt har gjort dig omöjlig.

Det finns dock även de som är ensamma av andra anledningar och min rädsla för att bli helt ensam som äldre har också skapat en stor familj. Vi är femton stycken när vi sitter de närmsta.
Fullt hålligång och liv alltid, men jag älskar det.
Tiden går så fort och förhoppningsvis kommer barnen och deras kusiner se till att ingen av oss är ensamma i framtiden. Om vi förtjänar det.

Till alla er som är ensamma för att det helt enkelt inte finns någon.. jag lider med er.
Dörrarna här är alltid öppna.
Vi är många, högljudda och hjärtligt råa men det finns inget ont i någon.

En god jul önskar jag er alla!