måndag 30 september 2024

En hyllning till alla starka kvinnor!

Ibland undrar jag vad som är rätt eller fel.
Jag är uppvuxen med vad som i min tid ska vara "rätt", men många gånger fallerar saker efter hand. Det där med att hålla i och hålla ut gäller inte för generationerna efter mig.
Samtidigt vet jag att generationer före mig säger samma sak, och då är jag en del av den generation som då anses vara fel.

Slöja.
Rätt eller fel?
Jag vet att äldre människor i Sverige hade det förr för att hålla håret iordning. 
Jag kallar det dock inte för en slöja då, utan mer som en sjal.
Den var inte till för att dölja håret eller ansiktet, utan för att frisyren skulle hålla sig perfekt om det blåste ute. Ofta kan man se gamla amerikanska filmer där kvinnan sitter jämte mannen i en bil utan tak och sjalen håller då håret på plats. 
Den togs dock av när man kom inomhus.
Där blåste det ju inte.

Kvinnor får enligt traditionen ha mössa eller hatt på sig i kyrkan men i en tid då alla ska vara jämställda känns det fel. Jag anser inte att man ska ha varken hatt, keps, solglasögon framför ögonen eller huva inomhus. Huvan och hatten är till för om det blåser och de andra två för att slippa solen i ögonen.
Inget av det händer inomhus och i dagens samhälle med skjutningar och attacker vill jag se vilka som finns i ett rum.

I Sverige ska ingen behöva vara rädd.
Ingen ska känna att de är tvingade till någonting och det här med slöja i religiös mening är för mig väldigt tudelat. Jag tänker att människor som växer upp i ett samhälle där en viss klädkod finns, många gånger sedan använder den för att det är en vana.
Flyttar man då till Sverige är det kanske svårt att bryta detta.

I Iran ser vi dock hur det kan vara.
I Iran tvingas kvinnor till att bära slöja, för annars misshandlas, våldtas och dödas de.
De vägrar dock!
De går i grupp ut utan slöja och har gjort så i över två år sedan Mahsa Gina Aminis blev mördad för att hon inte hade slöjan på sig rätt. Polisen slog ihjäl henne.
Iran är en diktatorisk regim som sätter religionen, den extrema delen av religionen, först.
De anser inte att kvinnor kan ta beslut.
De anser att kvinnor är lägre stående.

Dessa kvinnor lever i ett land där slöjan kulturellt har funnits med länge och många har haft den innan.
De ville inte leva så och tog av den.
När de nu tvingas, så protesterar de allihop!
Med livet som insats så vägrar de att ha slöjan på sig!

Var är alla vänstermänniskor som slåss för kvinnors rättigheter?
Var är ni i denna fråga!?
Varför slåss ni inte för att kvinnor i världen ska få göra sina egna val och leva sina egna liv!?

Jag vill göra en hyllning till alla de kvinnor som vågar trotsa en värld som lever efter ett stenålderstänk! Till alla dem som är beredda att offra sitt liv för att Mahsa inte ska glömmas bort!