fredag 20 september 2024

Nytt betygssystem igen!

Vid vissa tillfällen är jag så tacksam över att jag har denna blogg.
Jag kan verkligen bevisa att jag inte är som de där i toppen, som svänger på sina åsikter och ändrar dem efter vad som känns rätt för en hög lön just då.
Jag står fast i de värderingar jag har.

Skolan befinner sig verkligen i en omdaning.
Tydligen ska alla världens problem lösas bara eleverna får andra grunder att stå på.
Inte nog med att klasserna inte längre ska heta som de gör idag, så ska man även kasta om betygssystemet igen. När ska skolan få lugn och ro?
Såhär blir det när människor som inte borde arbeta inom skolan får uppdraget att förändra.

Häromåret, när den nya läroplanen kom ut - som jag också kritiserade väldigt mycket och fortfarande gör - så skulle allting bli så bra. 
Tydligen blev ungdomar gängkriminella ändå.
Jag kollade upp alla som hade skrivit den nya läroplanen och tänk.. ingen av dem hade varit särskilt långvariga inom yrket. De hade visserligen utbildningen men hade sedan inte arbetat inom området utan bara forskat. Jag är ledsen, men mina tankar är inte så höga om dessa människor.
Klarar man inte av att ha en klass och arbeta i skolan, så har jag inga förväntningar att man klarar av att förstå eller se de bekymmer som uppkommer.
Man införde en läroplan för fritids och en för förskolan.
Detta är alltså frivilliga platser där barn ska lämnas om föräldrarna arbetar.
Jag envisades redan då och gör än, att detta enbart handlade om att tvinga alla barn in i systemet. 
Det har visat sig att jag hade rätt.
De vill att alla barn från tre års ålder ska in i verksamheten.
Man anser alltså att staten vet bättre än föräldrarna, för man är för feg för att gå rakt på.
Detta vill man göra för att barn till invandrare ska lära sig svenska.
Istället för att bara säga det så tvingas alla.
Både från vänster och höger.

När nu betygssystemet ska göras om så vill man öka upp skalan.
Även detta har jag påpekat så länge jag har arbetat som lärare.
Ju fler steg, desto bättre.
Jag var en av de första årskurserna som fick G, VG och MVG.
Nu är det bokstäverna A-F igen, men det är flummigt värre.
Kraven är att barn ska kunna föra högtgående dialoger med konsekvenser och abstrakt tänkande. De ska helt enkelt kunna prata för sig för att kunna få ett högt betyg.
Därefter ska läraren bedöma hur bra detta är.
Flummigt!

Ska då betyget F tas bort?
Enligt mig, så nej.
Hela systemet ska göras om och fokusera på reel fakta och en stabil grund i ämnena.
Du ska ha läst och tränat på varför delar av svensk historia är viktig, men att kräva av elever att de sedan ska kunna jämföra exempelvis de olika revolutionerna med nutida demokrati..
Det är inte många vuxna som kan det.
Alla kan inte bli filosofer.

Låt skolan få lugn och ro, men ändra betygskriterierna.
Se till att det finns andra vägar att gå än att enbart bli en akademisk flummare.