tisdag 3 september 2024

Ingen skärmtid för små barn.

Rekommendationer.
Det är just vad det är.
Barn under två år ska inte ha någon skärmtid alls och en sjuttonåring ska ha som mest tre timmar per dygn. Mn behöver inte vara Einstein för att räkna ut att detta är rätt, men jag välkomnar beskedet.
Mobiler, paddor och datorer har blivit den moderna barnvakten.

Att använda mobil i sig ser jag inget fel i, om du är ett äldre barn.
Att sitta med den i en stund är helt ok, men då ska man också kombinera det med någonting annat. Var aktiv! Ha aktiviteter! Umgås med din familj.
Det här med att allting ska kosta pengar är för mig helt fel och för många år sedan gick jag en utbildning i Stockholm där jag skulle ta fram de saker i mitt liv som hade påverkat mig positivt.
Vi hade Nintendo och det som fanns på den tiden.
De bästa minnena var dock när vi cyklade till nabben för en fika eller satt tillsammans i bilen på väg till någon utflykt. Det behöver inte vara varken dyrt eller avancerat.

FHM säger nu att man ska sjunga en sång eller läsa en bok med sina barn.
Det låter jättebra!
Att tro att mobiler och skärmar kommer försvinna tror jag inte, men hade också önskat att den rekommenderade skärmtiden sattes i etapper.
Femton minuter åt gången.
För yngre barn så sammanlagt en timme om dagen.

Jag tror tyvärr inte att alla kommer att följa dessa rekommendationer men jag kan hoppas.
Tänk vad kul det var när varenda unge i kvarteret var ute och byggde kojor eller spelade dunkgömme!
Det ar oerhört kul och om man som förälder bestämmer att skärmtiden begränsas, de styrda aktiviteterna inte får ta all fritid.. så kanske det kan bli en förändring.
Den psykiska ohälsan hade garanterat minskat väldigt mycket.