fredag 13 september 2024

Vindkraft i Hanöbukten!

Alla hör vi ropa, bygg vindkraft!
Den är bra för miljön och lönsam!
Det kommer alltid att blåsa!
Men ingen vill bygga om de inte får det subventionerat av staten.
Alltså, av dig och mig som arbetar.
Hur lönsamt kan det då vara?
Jag har inte hört några företagare som vill starta företag enbart med bidrag från staten.
Det säger sig själv att man vill ha en vinst, eller tanken om en, för att det ska fungera.

Vindkraften i Hanöbukten har tillfälligt stopp då försvaret har sagt nej.
Jag hejar på försvaret!
Vindkraftsparken som de nu vill bygga är enorm.
Inte bara i omfång utan även i höjd så jag vill lägga till några siffror så att man kan göra en egen jämförelse.

I Sölvesborg har vi några höga punkter.
Vi har Ryssberget med sina 150 meter över havet.
Vi har Stibyberget med sina 70 meter över havet.
Hanös högsta punkt mäter strax över 50 meter över havet.
Masterna som står på Björkenabben är 135 meter höga.

Vindkraftverken som de nu vill bygga är 330 meter höga.
De skulle ställas sydost om Hanö.
De är alltså 280 meter högre än den högsta punkten på Hanö.
Dubbelt så höga som Ryssberget.
Nästan fem gånger så höga som Stibyberget.
En och en halv gång så hög som masterna.

Varhelst du kommer befinna dig så kommer dessa monster att sträcka sig upp ur havet.
Byggde med dina och mina skattepengar för att inkompetenta politiker och tjänstemän tog beslut om att förstöra de bra energikällor vi hade. 

Som tur är, då politikerna i Sölvesborgs kommun inte ser hur framtiden skulle se ut, har vi försvaret som säger tvärt nej. De har stora områden på båda sidor och när de övar så skallrar det i rutorna hemma. Ljudet skrämmer inte utan är en vänlig påminnelse om andra tider.
Jag ser ju hellre att försvaret byggs ut och får utnyttja området än att en privat aktör som sätter monstruösa kolosser där ute sedan ska dra nytta av det.
Jag förstår att de verkligen tror på detta, men jag håller tummar och tår för at det inte ska bli av. 
Bygg vågkraft istället!