söndag 15 september 2024

Hundägarens ansvar!?

Jag må vara hjärtlös och oförstående, men för mig är detta märkligt.
Du köper en hund och självklart älskar du din hund.
Ett djur kan säkert kännas som ett barn för många men för mig kommer ett djur alltid att vara ett djur. De finns även i mänsklig form för den delen.
Människor som dödar låser vi in.
Vi har inte dödsstraff då det inte är rättssäkert men den som berövar någon livet ska enligt mig inte se dagsljus igen på många långa år.
Är det då en hund, så måste den avlivas.

Kvinnan har köpt en hund som hon älskar över allt annat.
Hon bor i Malmö och går till en uteservering.
Väl där kommer en annan hund springande och dyker ner under hennes stol, hugger tag i hennes hund och förstör den. När de kommer till veterinären visar det sig att hunden är krossad inuti.
Hunden avlivas.
Hunden som attackerade går fri.
Enligt svenska regler finns det inga lagar kring detta,

Polisen säger att de skickar ärendet vidare till Länsstyrelsen men med tanke på att hunden som upprepat attackerat människor på västkusten överlevde i omgångar och flyttades runt så lär det inte hända någonting. Myndigheten hinner inte göra det de ska.
Jag hörde om ett program om just detta.
En hund som biter utan anledning, som i detta fallet, sänker ribban och kommer bita igen.
Det är en sak om en hund biter i självförsvar eller för att någon slår den, men detta skulle kunna jämföras med oprovocerat våld.
En hund som gjort såhär en gång kan göra det igen enligt hundpsykologen och därför är den hunden inte längre säker för allmänheten.
Den kommer inte göra skillnad på ett litet barn eller en liten hund nästa gång.

För mig som medborgare känns detta fruktansvärt otryggt.
Jag äger inte någon hund men har barn.
Det kan springa runt hundar där ute som har bitit andra tidigare och som går till attack igen.
Om jag då skulle ha en hund hade jag krävt att det inte ska vara andra hundar som är farliga där ute. Till syvende och sist är det ägarens ansvar att ha koll på sin hund, men när skadan redan är skedd så hjälper det inte att be om ursäkt hundra gånger. 
Du behöver avliva din hund innan den gör något dumt igen och självklart ska du då ersätta de andra för alla kostnader.

Tänk det trauma denna kvinna har fått uppleva.
Det är sjukt att det inte finns ett brott med ett straff för detta!