måndag 2 september 2024

Flyg till jobbet!

Jag hade i våras förmånen att få besöka gruvan i Kiruna.
En fantastisk upplevelse på många sätt då det slog hål på många av de myter jag själv haft.
Gruvan var ingen katastrofal plats med smuts överallt utan tvärtom en modern industri med ljusa lokaler. Nu var jag självklart inte ute i gruvan och tittade på allting, men mötte dem som arbetade där.
Det är maskiner som gräver, inte människor.
Du behöver sköta en robot.
Oron för ras är obefintlig för den som har varit där och sett hur det fungerar.
Jag önskar att alla hade åkt dit och tittat!
Omgivningen är fantastisk!

Tusentals människor arbetar i gruvan och lönen är den dubbla av den jag har.
Jag kan sitta här med nio års högskola och tre examen, men hade dubblat min lön genom att gå in i gruvan utan någon form av utbildning.
Bekymret för Kiruna är arbetskraften och Australien kommer nu in som ett exempel.

Fly in, fly out!
Australien med alla sina gruvor har blivit experter på detta med arbetare som inte bor på platsen. De har anpassat sina samhällen till dem som kommer och arbetar i gruvorna och erbjuder då speciella resor för detta. Flyg in, flyg ut.
Hade jag kunnat göra det?
Absolut!
Hade jag inte haft barnen så hade jag tveklöst kunna arbeta i Kiruna.
Flygresan, enkel resa, tar från södra Sverige ungefär tre timmar.
Priset är ungefär 3000 kronor för biljetter tur och retur.
Med en årslön på ungefär 800 000 kronor så får du pengar till annat.
Den lönen bygger då på ett normalt skiftschema med var tredje vecka ledig.
Jobbar du extra så ökar inkomsten.
Med den lönen är det ok att pendla.

När jag var ung åkte många till Norge och arbetade.
Kiruna ligger i Sverige och är billigare än vad Norge är att leva i så jag hade kunnat åka.
Jag kan utan bekymmer rekommendera de som inte är bundna att åka dit och arbeta.
En häftig upplevelse med bra betalt.
En möjlighet till en bra start i livet för några år där så har du en pott för att köpa hus var du vill i Sverige sen.
Flyg in, flyg ut!
En fantastisk möjlighet!