onsdag 11 september 2024

Känner du dig tryggare?

Maria Malmer Stenergard blir ny utrikesminister.
Jag orkade lyssna de första fem minuterna för sedan blev det för mycket.
Statsminister Ulf Kristersson menar att han vill ha hög kompetens och hög energi.
Viktigast av allt är just kompetensen och erfarenheten värdesätts också högt..
Han ser sig själv som en lagledare som vill bygga ett lag.

Jag är blå, men jag litar inte en sekund på den som styr Sverige.
Malmer Stenergard.
Jag har inget att säga om henne mer än att det sammantagna resultatet av dem som nu ska sitta högst upp och bossa i Sverige, är samma individer som har sagt tvärtom tidigare.
De sitter där de sitter för att de har kliat rätt rygg vid rätt tillfälle och mjäkat med när någon har sagt något. Kristersson stod alltså och hurrade under Reinfelds tal om de öppna hjärtanen.
Det gjorde Malmer Stenergard också för hon var en del av toppen redan då.
Detsamma gäller övriga personer.
En grupp som inte tar sig framåt på egna idéer utan på att le vid rätt tillfälle.

För mig blir det ett problem att människor svänger som de gör med sina åsikter.
Ingen frisk person byter åsikt rakt av, för då har man inte haft en egen tanke från början.
Människorna som nu säger att vi ska ha en restrektiv invandring och tuffare regler, är samma personer som välkomnade varenda själ till Sverige.
Svenskar har ju öppna hjärtan.
Allihop höll med.
Den ende som sticker ut är Dousa.
Inget förvånande det heller för man har en förkärlek att ta in de som har varit högt uppsatta i ungdomspartiet. De vet man att man kan styra.

Dousa var också en av de fantastiska personer som 2019 besökte Sölvesborg med en prideflagga.
Han tyckte nämligen att det var hemskt att den förbjöds!
Hade han använt hjärncellerna för att läsa på istället för att falla i "likesfällan" så hade han insett att det inte handlade om ett förbud mot den specifika flaggan, utan en regel om att den svenska fanan är den som ska toppa stadshuset och inte diverse flaggor efter tycke och smak.
Den svenska flaggan inkluderar ju alla i Sverige.
Det dög inte.

Så har jag något förtroende?
Nej.
Malmer Stenergard som utrikesminister.
Jag är ledsen för jag räknas troligtvis som fruktansvärt cynisk, men jag kan inte se en kvinna på den posten. Det har funnits tidigare, men i det läge världen befinner sig i, så kommer hon inte få en chans på många av de ställen hon ska besöka. Hon kommer ses som paria direkt.
Enbart för att hon är kvinna.

Sist men inte minst, så vilken oerhörd lättnad att slippa detta parti och alla dess interna konflikter! Billström bara slutade sådär?
Nej, ingen som har varit aktiv i moderaterna tror på det.
Gamarna har kraxat och alla har visat klorna för att sedan gå till attack.
Vinnarna i kriget såg ni.
De stod i rutan och log.
Jar har inte förtroende för någon som byter åsikt efter hur vindarna blåser.

En sista tanke till en värld som förändras idag, för 23 år sedan.