fredag 6 september 2024

En sund röst i mörkret.

I helgen lyssnade jag på prästen som återfinns i länken nederst.
En präst som var med i P1 och pratade om de barn som nu sitter inlåsta för mord eller mordförsök. Jag måste skriva att som en sammanfattning, så gav han ett väldigt trevligt intryck.
Han skuldbelade ingen, kränkte ingen och vinklade saker från olika håll.
Han berättade hur ungdomarna mår när de vaknar ur drogerna och inser vad de har gjort.
Han berättar om familjerna som har blivit av med sin familjemedlem.

Jag förstår att det är lätt att döma.
Lätt att hitta ursäkter för någons beteende.
Prästen gjorde inget av detta men är ändå den som möter upp i fängelset och pratar med dem.
Det måste vara en väldigt skön känsla att kunna vandra genom livet och inte döma någon.
Han säger helt enkelt att det inte är upp till honom.

Han berättar dock om att det är ett krig där ute.
Häromdagen togs det upp att fler och fler tjejer tar sig upp inom den gängkriminella hierakin.
I det stora hela är det dock fortfarande väldigt få individer detta rör sig om när man slår ut det över mängden människor vi har i Sverige.
Varje liv är dock fruktansvärt.

Prästen berättar att vissa av ungdomarna hamnar i våldsspiralen på ett fåtal veckor.
Inte för att de faktiskt vill, utan för att de blir tvingade.
De blir utpressade till att begå brott för att inte deras egna släktingar ska råka illa ut.
Vissa söker sig till denna värld.

Jag är djupt tacksam över att bo som jag gör.
Det finns mycket droger i denna lilla kommun också men det känns ändå lugnare.
Det finns gäng här också, med kriminella som enbart lever på brott.
De flesta är dock allmänt kända och några man varnar för.

Har du inte hört intervjun så rekommenderar jag den starkt.
En man som är väldigt empatisk och givmild av sig själv.