lördag 14 september 2024

Rätten till en privat åsikt!

Är du kommunalt anställd finns det restriktioner.
För mig finns det dock grader i helvetet och jag anser att media och alla PK-människor ofta väljer att förstora vissa delar av historien medan andra glöms med vilje.
Jag är kommunanställd och får lön för mitt dagtidsjobb på en skola.
Trots det blev jag prickad för en nykter, politisk, skämtbild en lördagskväll.
Den hade inte med mitt jobb att göra och ingenting med min roll som ledare i yrket att göra.
En skämtbild med en humor man kan missuppfatta.
Den var rent politisk.
Ingenting annat.

Jag jagades för allt som fanns att ge, men att vara ett alkoholiserat kommunalråd som skriker, skäller och missar att betala för sig är ok. Kvinnligt och manligt.
Som kvinna blir du mer jagad i detta.
För mig genererade det att jag valde barnen och helt enkelt bara släppte den falska värld jag levt i under så många år. För min partikollega innebar det en hög, betald post.
Ingen utbildning och ingen kunskap men det behövdes inte.
Det räckte med en offerkofta och några krokodiltårar som sköljdes ner med något godare.

En anställd på den kungliga operan blir nu uppsagd.
Han har gått emot deras uppförandekod när han kritiserat en journalists rapportering kring Ukraina och Ryssland. Han har då skrivit att journalisten kan stanna kvar i jorden.
Kanske inte så smidigt, men han är anställd på en opera.
Inte på en militäranläggning.

För mig handlar detta om den politiska vinkling som många gånger blir ett problem. Den rödgröna journalistskaran klarar inte att någon kritiserar det de vurmar för. Vad de vurmar för är ytterst tydligt. De värnar sina egna intressen och den som går emot dem ska straffas.
Om man då jobbar på den kungliga operan.
Är det ett arbete som kräver att du säger upp rätten till ett privatliv?
Han har inte skrivit rakt ut att han ska döda någon.
Han har inte skrivit någon som är värre än andra saker, men han sa emot journalisten.

För mig klampar detta in på vad en person har rätt at göra på sin privata tid. 
Ska du ägas av ditt yrke?
Har ditt yrke rätt att kräva vissa saker?

När jag började med politiken så slutade jag att gå ut och festa i närområdet.
Det fungerade inte.
När jag började i skolan så slutade jag helt med att gå ut och festa runtomkring för risken finns alltid att jag skulle göra bort mig inför elevers föräldrar, vänner eller släkt.
Valet föll istället på Malmö och Köpenhamn.
Lagom långt bort med tåget.

Jag anser inte att någon kan äga dig.
Det finns självklart saker du inte bör göra med vissa yrken men för mig handlar det främst om etik. Jag anser inte att du som polis ska krypa runt jättefull. Inte du som lärare heller. 
Att ha en åsikt är dock helt ok om du står för den.
Allt annat bör vara ett hot mot demokratin.