måndag 9 september 2024

Fotboll för vem?

UEFA går nu in och straffar Malmö och Djurgården.
Det rör sig om fotboll.
Supportrar stör och olagliga saker har skett.
Jag tycker att detta är rätt och att det borde skötas ännu hårdare.

Min erfarenhet av sport är väldigt begränsad och jag tänker inte lägga någon större energi på att bli bättre på det. Jag lyssnade på Fredde Granberg i en podd för ett tag sedan och jublade när han sa dessa magiska ord om sport. Det var inget han kunde eller lade energi på.

Det som stör mig är dock att ett litet antal människor kan förstöra så mycket för så många andra. Majoriteten av alla som tittar på fotboll sköter det utan problem.
Negativa människor som skriker okvädesord och pratar illa om de andra finns självklart överallt, men de flesta springer inte in på planen.
De flesta tänder inte bengaler.
De flesta gör inte saker som är olagliga.

Hade jag bestämt över fotbollen och sporten, så hade reglerna blivit så mycket tuffare. 
De människor som gör som på bilden är nämligen inte där för sportens skull, utan bara för att förstöra. De tror på något sätt att de är viktigare än själva spelarna och förstör därför för dem.
Hade det varit något friskt i dem som gjorde detta hade de bett om ursäkt.
Tyvärr är de inte uppfostrade och lever i någon form av meningslös extas över att bete sig som huliganer.
De förstör för alla!
I en rättvis värld så skulle de tvingas betala för det de kostar samhället.

Tänk vad samhället, vi, hade sparat på att bara hålla dem undan!
Utan undantag.