lördag 2 april 2016

Fler poliser!

Fler poliser kommer nu att anställas trots att det inte finns några pengar. Anledningen till det ökade behovet är bland annat pappersarbete och gränskontroller.

När jag är ledig brukar jag lyssna på Ring P1 och många gånger förundras jag över att människor inte har någon större koll. Förra veckan var det en person som ringde in och tyckte att vi skulle öppna alla gränser för EU betalade för alla de asylsökande Sverige tog emot. Jag blir så trött. En sådan person har ingen aning om vad EU-avgiften är och mycket pengar det rör sig om. För 2016 är Sveriges EU-avgift 31,8 miljarder. En hel del pengar om jag får säga det.
Vi får ett återflöde som i år är 12,7 miljarder och som i sin tur gör att avgiften egentligen "bara" är 19,1 miljard. Återflödet har dock inte med invandringen att göra utan mestadels med jordbruket och fisket. Hur man än räknar går Sverige alltså inte plus genom att vara en del av EU och detta då beräknat på pengarna vi betalar och får tillbaka.
svt.se

Således är det så att de poliser som nu ska anställas, betalas av det svenska folket i skattepengar. Det svenska folket betalar också för invandringen genom de skatter som kommer in och hur gärna de regerande än vill påstå att detta inte drabbar någon så säger all logik att motsatsen är fallet.
Det kan dock vara så att detta är ytterligare en myt som inom ett par år kommer bli en sanning.
Om du har 100 kronor kan du inte handla saker för 110 kronor och tro att det ändå kommer gå ihop i slutänden för så är inte fallet.

Jag anser att det är väldigt bra att Sverige nu får fler poliser men jag anser dem vara för få. Jag hade helst sett poliser som ständigt närvarade överallt, i varenda liten by. Allt för människors säkerhet. Alla de som ska anställas kommer dock bara märkas av hos de som ska resa eller de som behöver hjälp pappersvägen. Det kanske går lite fortare att få utredningarna nedlagda nu.

Jag hade länge polis som ett yrke jag ville arbeta som men jag är idag glad att det aldrig blev så. Den arbetsbelastning dessa personer har, med det ökade hot de måste känna hade jag inte orkat. Deras namn står om de har vittnat vilket sätter hela deras familj i en otrygg situation. Utöver det ska de få stenregn och glåpord kastade efter sig vilket är en katastrof.
Jag satt som nämndeman i Hovrätten förr och har rätt bra koll på vilka det är som bråkar. Det var nämligen samma efternamn som återkommande dök upp och min gissning är att det fortfarande är likadant. Det är ett hån mot svensk polis att straffen i landet är så pass låga och det är ett hån att vittnen av olika slag måste stå med namn.

Ja tack till fler poliser men i ärlighetens namn borde lagar och regler ses över först för att sedan följas.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tanker-anstalla-trots-att-det-inte-finns-pengar
www.eu-upplysningen.se

fredag 1 april 2016

Flyktingar..

Mitt hjärta blöder för alla de människor som är på flykt men för mig är det självklart, och har varit under hela den tid då debatten har förts, att lösningen inte är att alla flyr utan att världen istället hjälps åt och eliminerar anledningen till att de flyr.

Hur mycket hjärtat än blöder, hjälper det dock inte dessa människor. Faktum är också, vilket nästan alla riksdagspartier nu har insett, inte kan hjälpa alla i Sverige. Signalpolitik är också viktigt för att se till att människor inte väljer att ta sig till Sverige för att sedan vägra lämna landet när de inte får uppehållstillstånd.
svt.se

Migrantbåtar stoppas nu i Medelhavet och döm av min förvåning när den ena notisen tar upp att det var fem båtar med människor främst från Burma, gamla Myanmar. För er som inte är så hemma i geografi: Detta är Thailands grannland.
För att dessa människor ska ta sig till Medelhavet har de alltså, om de kommit över land, tagit sig igenom Bangladesh, Indien, Pakistan, (Afghanistan) Iran, (Irak, Syrien) och Turkiet. Länderna inom parentes är beroende på rutten de valt. Om de har tagit sig till Medelhavet via vatten har de haft en väldigt lång färd som sedan ändå har lett till att de har blivit tvingade att ta sig en bra bit över land.
Vad gör att dessa människor tar sig denna långa väg?

Jo, jag inser att det är tanken på ett bättre liv. Jag har förståelse för det.
Men hur kom tanken att de skulle ta sig till Europa?
Vilket land hade de i sikte och varför?

Jag önskar verkligen alla länder och deras befolkningar fred, rättvisa och ett bra liv. Detta kommer dock inte av sig själv och just Sverige har fått klättra upp för många stegar för att ta sig dit vi är idag. Demokrati och välstånd kommer inte av sig själv och håller inte om man inte värnar om det.
Med invandringen kommer frågor upp som för oss har varit självklara under en längre tid.
Att alla människor är lika mycket värda är nämligen självklart för de allra flesta men plötsligt har homofobin ökat, våldet mot judar eskalerat och flickor/kvinnor får inte längre vara ifred ens på ett badhus. Locket försöks läggas på men det är för många som nu protesterar.
Vi har tydligt deklarerat vikten av religionsfrihet i Sverige men den stora frågan blir för vem det är religionsfrihet när människor som flytt en diktatur styrd av en religion, tvingas lyssna på densamma i Sverige. Alla ska anpassa sig till det nya Sverige som bildas och inte ens kvinnoförbunden för de frågor som borde vara självklara. Vem ska göra det då?

Vi ska hjälpa så många vi kan, självklart. Det kan dock inte gå till den milda grad att välfärden kollapsar på grund av densamma och vi ska absolut inte glömma den kultur och det arv vi har. Den är nämligen minst lika viktig även om få är kristet aktiva i Sverige.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/migrantbatar-stoppade-utanfor-libyen

torsdag 31 mars 2016

Signalpolitik?

Sedan kravet på id infördes har de ensamkommande till Sverige blivit färre.
Anledningen kan, som jag ser det, vara tudelad. Antingen är det så att färre ensamkommande ungdomar tar sig till Europa och Sverige.. eller var de kanske inte varken barn eller ungdomar och satsar istället sina kort i något annat land.

Jag må vara cynisk men min uppfattning är att många av de som utger sig för att vara "barn" inte är det och jag ser den minskade ankomsten av dessa "barn" som ett bevis på det. Om de verkligen var barn och hade id-handlingar, hade det nämligen inte varit ett problem att visa detta.
Vad är då den stora skillnaden?

Att klassas som barn eller vuxen gör en stor skillnad när du söker asyl i Sverige.
Som barn får du en god man, ett mindre boende med andra barn, förhoppningsvis, och det betydligt lättare att komma in i samhället då du får exempelvis skolgång. Som vuxen ska du i princip klara dig själv på något av alla de asylboenden Sverige nu har tack vare alla godhjärtade människor..

Härom dagen berättade nyheterna att allt fler afghaner söker sig till sitt hemland igen. En av anledningarna ska vara kontrasten till det afghanska samhället. Alltså, det är för stora kontraster mellan Sverige och Afghanistan. Nähä?
Detta är väldigt intressant då en svenskfödd person som påstår samma sak, att det är stora skillnader, med all sannolikhet kommer kallas för rasist.
Vilka skillnader är det de menar?
Är det något fel på afghaner eller andra asylsökande?
Anser du dig som svensk vara bättre än andra människor?

Orsakerna till att dessa män vill återvända är att det inte blev ett bättre liv, drömmarna förverkligades inte då det är långa väntetider, tillfälliga boenden och inget säkert uppehållstillstånd. Plus då att kontrasterna till det samhälle de är vana vid är för stora..

Är det någon som hört att det kommer bli kulturkrockar?
Olika seder, mat och traditioner?
Det som i Sveriges radio benämns med kontraster skulle lika gärna kunna kallas för levnadsmönster eller kultur. Det är inget fult i det förutom när människor väljer att lägga något fult i det. Alla som har något hum om hur dessa två helt skilda länder fungerar skulle nämligen påstå att det är stora skillnader. Det är åtminstone min uppfattning efter att ha läst den fakta som finns.
Jag har stora svårigheter med att hitta likheter.

Jag applåderar de nya restriktiva regler Sverige har infört.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-ensamkommande-till-sverige
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/698014?programid=4540

onsdag 30 mars 2016

Ska du mörda någon så passa på som ung.

Är alla människoliv värda lika mycket?
Ja. Det skulle nog de flesta påstå.
När man är tretton år har dock väldigt mycket gått fel när man med berått mod slår ihjäl en annan människa. En 65-årig man fick sätta livet till för att dessa pojkar inte hade något bättre för sig. De behövde ju en bil!

Det finns garanterat få föräldrar som inte älskar sina barn och jag är helt emot de straff som återfinns i exempelvis USA. Jag blir dock förundrad över att inget straff kan ges till dessa ungdomar.
Jag är fullt medveten om de rättigheter och skyldigheter som finns men de mördade någons pappa, någons morfar eller farfar för en bil. Vad kan möjligtvis göras för att de ska få empati?
dn.se

Som jag ser det finns det olika spärrar. Det finns en spärr som säger att du inte slår dina barn, andras barn eller någon annan. Det finns moralspärrar om vad man får och inte får göra och det finns definitivt en spärr som säger att du inte tar någon annans liv. Om du då redan vid tretton års ålder har blivit så blockerad att du mördat en annan människa, kan du då någonsin återställas?
Jag har all respekt för vårt rättssystem och att det bygger på att alla ska få en andra chans. Jag inser även att detta är pojkar som kommit väldigt fel i sina liv tidigt och det kan inte de beskyllas för. De har dock berövat en annan människa på sitt liv och jag har väldigt svårt för att se ett rättssystem som bara släpper igenom detta. Någonstans visste de vad de gjorde och vilka konsekvenser det kan få.
Jag tror på karma men de behöver ägna resten av sina liv för att försöka gottgöra detta och jag vet inte om jag anser att det är ok ändå.

I ett samhälle som fungerar skulle aldrig detta kunna ske och som jag ser det är det i detta fall socialtjänsten och lagen som brister. Dessa barn har föräldrar som inte har klarat av dem och de borde ha omhändertagits betydligt tidigare än vad de nu gjorde och detta för att få en chans till ett fungerande liv en bra bit från dysfunktionella föräldrar. Tyvärr fungerar inte systemet som det ska och det är beklagligt då det i sin tur berövade denne man det de flesta av oss håller mest kärt.

Som jag ser det behöver samhället bli tuffare. Många pratar om att det inte är någon rättighet att skaffa barn och i den meningen må vi alla vara tudelade. Det är dock garanterat en skyldighet gentemot barnet att det ska få ett vettigt liv och i samma sekund som det inte sköts bör barnet få en chans till ett bättre liv hos någon annan. Svensk lagstiftning kring barnets rättigheter bör bli betydligt starkare än föräldrabalken men idag är det, tyvärr, tvärtom.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/unik-bevistalan-mot-mordmisstankta-pojkar

tisdag 29 mars 2016

Livet är dödligt.

Du dör av kvicksilverförgiftning om du dricker för mycket vatten. Sant?
Jag vet helt ärligt inte men jag fick under min högstadietid lära mig att det var dödligt men att du var tvungen att dricka 19 000 liter vatten först. Då hade kroppen redan stängt av på grund av mängden vatten så kvicksilvret hade inte varit så farligt.

Ungefär såhär tänker jag alltid. Ät inte den fisken. Akta dig för de grönsakerna. Det skalet är giftigt. Ät ekologiskt! Samtidigt röker människor, dricker alkoholhaltiga drycker och kör runt med fordon som spyr ut hälsovådliga ämnen.
Grönsaksdisk
svt.se

Förbjudna kemikalier har nu hittats i mat. Ok.
Det är självfallet inte bra och inget någon strävar efter men samtidigt bör det vara så att ingen kommer dö av det. De utpekade i artikeln är:
"apelsiner från Spanien, olivolja från Grekland, äpplen från Belgien, vindruvor från Grekland och gurka från Holland."
Hur många apelsiner måste en person äta varje dag för att känna av giftet?
Äpplen? Vindruvor? Gurka?
Eller hur mycket olivolja äter en normalstor svensk varje dag?

Min uppfattning är att om dessa gifter vore så farliga, så hade vi fått rapporter om detta från berörda länder tidigare. Sannolikheten att de som odlar grönsakerna blir sjuka anser nämligen jag vara större än den att någon i Sverige ska insjukna och dö på grund av detta.

Många gånger funderar jag även på om det samhälle vi lever i är det rätta. Jag är pedant själv vad det gäller renlighet. Maten ska vara ren, inget som hamnar på golvet får ätas och när datumet har gått ut kasseras maten oavsett. Allergier och sjukdomar sprider sig och många menar att vi helt enkelt är för renliga. Det stämmer säkert men jag vill inte att barnen ska få något dåligt i sig. Jag vet att det inte dödar men tanken känns fel. Då jag tidigare har rest väldigt mycket har det också ställt till problem då jag inte tycker det är ok med insekter i maten som inte är tänkta att vara där.
Överkänsligt kanske men jag svälter hellre.

Att vara rädd för samt göra stora rubriker av att något vi inte ser kanske kan skada människor känns dock inte så jobbigt. Min övertygelse är nämligen att få konsumerar dessa produkter så mycket att det märks av. Att äta en fluga må inte heller vara farligt men för mig betydligt värre.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forbjudna-kemikalier-i-vanlig-mat

måndag 28 mars 2016

Fredrik den barmhärtige.

Förr i tiden fick regenter namn efter vad människor ansåg passa dem och vi svenskar namngav exempelvis på 1400/1500-talet den danska konungen Kristian II för Kristian Tyrann medan danskarna själv påstås ha kallat honom för Christian den Gode. Sanningen kanske finns mitt emellan..

I det moderna samhället försöker regenter, och även vanliga dödliga människor för den delen, ge sig själv de namn de vill att framtiden ska minnas dem med. Jag är moderat och har varit sedan min tonårstid. Mina värderingar har i stort sett inte förändrats och desto mer jag arbetat, utbildat mig och följt med i nyheterna och samhällsförändringarna har jag varit helt säker på att mitt val är rätt. Det stämmer inte alltid och i många frågor står jag klart till vänster medan jag i många frågor står klart till höger. Mina grundvärderingar återfinns dock i det parti jag valde för så länge sedan.

För mig blev talet den 16 augusti 2014 en total katastrof. Jag satte i halsen och slet mitt hår. Vad sa vår statsminister som jag fram tills dess hållit så högt?
Jo, han sa något som varenda människa som varit ute och valarbetat nämnt fast i sak precis tvärtom.
- Öppna era hjärtan!
Vad?
Det handlar inte om hjärtan, det handlar om plats och ekonomi.
Valarbetet blev allt annat än roligt efter det och när det på valnatten stod klart att det inte skulle bli några ytterligare fyra år vid makten avgick personen som ansåg sig ha visat rätt väg.

Ett och ett halvt år senare är partiet denne man avskyr fortfarande i topp tre och tangerar till att ligga överst i vissa undersökningar. Nyheterna visar varje vecka på bristen av bostäder och invandringen beräknas kosta massvis för skattebetalarna. För att visa på någon form av framtidshopp påvisar man att många nya arbeten har tillkommit men nämner inte att de har skapats på grund av den situation Sverige nu står i, till stor del på grund av honom. Att det är en kostnad är inte längre någon myt ett parti försöker föra fram utan en sanning för alla partier. Det har hänt mycket på ett par år.

Istället för att se sitt misstag kommer de smarta uttalandena ett efter ett. Partiet har gjort en helomvändning men för att rädda sig själv och vad han anser vara rätt fortsätter han att trampa i det spår han själv anser vara rätt. Självklart är det upp till var och en att ha en åsikt men som partiledare bör man vara förankrad i vad medlemmarna vill och som jag ser det, med tanke på tillbakagången till den ursprungliga politiken som nu skett, var inte uttalandet det. Jag har alltid föraktad den centrering av makten som sker på många ställen och det var vad jag tror hände. En liten klick stockholmare som inte hört vad människor på "golvet" tycker anser sig veta bättre än alla andra.
Öppna era hjärtan!

Mitt hjärta är vidöppet och har alltid varit. Problemet är, trots att den förre statsministern tror att man kan bo mitt i skogen över hela landet.. Att människor som kommer behöver boende, mat, hjälp för de trauman de fått, lärare för att lära sig språket, skolor, förskolor, tandläkare, gode män.. listan kan göras väldigt lång. Allt kostar pengar och inget av det finns. Det är lätt att säga att fler lärare ska sättas in men när det nu inte finns några att tillgå, ska vi tvinga in människor från gatan till skolan? Detsamma gäller vården och dess resurser. När tiden, platsen och de anställda inte räcker till vad gör man då? Vi kan inte klona människor på det sättet.

Min klara uppfattning är att den Fredrik som började styra Sverige gjorde ett fantastiskt arbete men för att nu rädda sig själv från de ord som sägs om honom, fortsätter att klampa rakt fram i det spår han gjorde tidigare. För mig är han ingen helig ko, ingen är det, och jag anser att man kan säga exakt vad man tycker till vem som helst, om man gör det på rätt sätt. Den förste gången jag någonsin tvivlade på om jag hade valt rätt parti var den 16 augusti 2014 och med tanke på hur valet gick var jag inte den ende. Väljare vill inte höra drömmar som inte fungerar, de vill höra realistiska åtgärder för de problem som finns och inte önskningar som skapar nya.
De vill dessutom inte bli tystade utan att en öppen dialog utan epitet på dem som inte tänker likadant.

Batra fick en tuff start men har verkligen visat att hon nu styr skutan som var på väg att göra Titanic sällskap. Som jag ser det är partiet åter igen på väg åt rätt håll och Fredrik den barmhärtige, borde precis som insändaren i Smålandsposten häromdagen skrev, kanske söka arbete på Rädda Barnen eller någon annan hjälporganisation istället för att ha åsikter om ett parti som han inte längre representerar offentligt.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/reinfeldt-jag-har-forstatt-att-vi-lever-i-kollaps

söndag 27 mars 2016

Barn?

Flyktingbarn är utsparkade från sitt hem.
Anledningen är personalens övertygelse om att de är äldre än arton år, vilket är gränsen för att de ska få hjälp. Skillnaden mellan att vara ett barn och en vuxen är att vuxna inte har goda män, bor på egna boenden eller har andra förmåner. Som vuxen ska du klara dig själv.

I ett program  P1, Vi och dem tror jag, så diskuterades detta för ett tag sedan och undersökning trodde att väldigt många som utgav sig för att vara barn inte var det. En flicka som idag pratade bra svenska berättade att när hon bodde på ett hem för flyktingbarn hade det bara varit hon och en till som hade varit barn. De övriga hade berättat att de var mycket äldre men inte sagt något till personalen.
svt.se

I Sollefteå säger sig personalen gå på magkänsla.
Det må vara fel men jag litar på dem.
På en skola jag arbetade fick vi in en pojke som påstods ha en viss ålder och placerades därför i rätt klass på lågstadiet. Döm av allas förvåning när det kommer ett "barn" med skägg, som är nästan två meter lång och sätter sig. Eleverna bara tittade.

Inom matte lär man sig om sannolikhet och sannolikheten här stämde inte alls in. Det är möjligt att killen bara var nio-tio år men jag betvivlar det starkt.  Magkänslan sa då precis det som denna personal gör.

Den som tycker detta är fel ska vara på det klara med att falska "barn" tar upp platser som behövs betydligt bättre för riktiga barn. Platserna behövs för att BARN ska få extra hjälp och för att de ska må bra. Det handlar alltså inte om någon form av särfördelning utan rent krasst om regler som gäller för alla. Rätt person på rätt plats så blir det bra för alla!

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/flyktingbarn-sparkas-ut-var-for-gamla

lördag 26 mars 2016

För välmåendet!?

Cannabis för eget bruk?
Inte i Sverige.
Om det är det enda sättet att slippa den kroniska smärta du lever med?
Inte i Sverige.
Om du bara odlar för ditt eget bruk?
Absolut inte i Sverige.

Finns det någon rättvisa i världen så frias Andreas Thorn från det han har gjort. Jag ser nämligen inga problem alls med att han har odlat cannabis och rökt den själv när han lever med kronisk smärta av sina ryggskador.
svt.se

Här ser ni min riktigt liberala ådra. Jag anser att Portugals modell för droger är den bästa och vill se en avkriminalisering av droger. I fall som Andreas borde det absolut inte vara ett problem för människor med den problematiken att lagligt röka på varje dag.
Det handlar om bruk och missbruk som jag ser det.

Innan jul var det ett program på P1 om en tjej som levde med någon annan form av smärta och enligt henne hjälpte inga mediciner utan cannabis var det enda som dämpade hennes besvär. Hon kunde dock inte göra det lagligt utan fick söka sig skumma kontakter för att få tag i den drog som gjorde att hon fungerade. Detta utsatte henne för fara och i en bra värld hade hon kunnat gå till apoteket och hämtat ut det hon behövde. Hon hade då sluppit att utsätta sig för några risker och samtidigt fått må bra. Vad är egentligen problemet?

Den som idag vill få tag i droger kommer hitta dem utan problem. En avkriminalisering och ett godkännande att använda vissa droger genom ett recept från en läkare borde vara helt ok i det Sverige jag vill se. Ingen ska behöva leva ett helt liv med kroniska smärtor för att det finns de som missbrukar. Skulle vi se det så borde inga tabletter eller några smärtstillande alls få säljas då allt kan missbrukas. Vi måste tro på den enskilde och i de fall det inte fungerar borde Portugals metod för att stävja och ta bort missbruket hjälpa dem betydligt bättre än ett fängelsestraff.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/advokaten-smarre-sensation-om-andreas-thorn-frias

fredag 25 mars 2016

5 kronor för en plastkasse.

Miljön före allt!
Dessutom ska alla straffas för att några förstör för alla andra.
Naturvårdsverket som är regeringens centrala miljömyndighet tycker att fem kronor för en kasse kan vara ett lagom pris för att vi ska klara EUs mål med att halvera antalet plastkassar till 2025.
Jag blir så trött.

Jag är en av dem!
Jag köper en ny kasse varje gång jag är och handlar. Beroende på vad jag handlar så blir det både pappers och plastkassar. Papperskassarna används sedan till pappersinsamlingen och plastkassarna till de andra soporna. De slängs alltså inte i naturen eller går helt åt spillo, de används.
svt.se

Den som har rest lite vet att Sverige ligger i framkant gällande detta med miljötänk. VI slänger inte saker i naturen och bär i princip alltid med sakerna hem igen och slänger dem. Barnen får lära sig i skolan om vikten av ett hållbart samhälle och de tränas på detta genom alla årskurser. De som slänger skräp, jag ber om ursäkt till alla som nu anser att jag ljuger eller påstår felaktigheter, är många gånger turister eller nytillkomna svenskar.
Min lilla ort hade efter att det första asylboendet öppnat, stora problem med avföring på stränderna och i skogarna då männsikor valde att gå ut istället för att använda toaletterna. Åts något slängdes pappret där man stod.

För mig handlar detta om okunskap, inget annat.
Jag älskade Indien men det var smuts och skräp överallt. Vietnam likadant. Kina ska vi inte tala om. Thailand var lite bättre på detta men det kopplar jag till turismen och vad vi västlänningar tycker är ok. När vi för tiotalet år sedan började åka till Spanien förundrades vi över allt skräp överallt. Vi som var uppvuxna med att varenda litet papper skulle slängas i en papperskorg fick en chock när ingen någonstans brydde sig och allt släpptes där man stod.
Åter igen, Sverige ligger långt fram. Spanien har kommit ikapp detta men jag betvivlar att alla de andra länderna har gjort det. När då människor kommer till Sverige blir detta en ren krock.

Tillbaka till plastpåsen. I Spanien, Indien, de flesta länder jag besökt var det just plastpåsar som var slängda överallt. Överallt! Att EU då går in med direktiv är verkligen jättebra om man tillhör ett land där plastpåsarna sprids i naturen men Sverige är inte ett av dem. Vi är extremt miljötänkande här så att höja priset på en plastkasse till fem kronor stycket är i min värld löjligt.
Varför ska varenda svensk straffas för andra länders brister?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslag-fem-kronor-for-plastkassen

torsdag 24 mars 2016

Ska tiggares barn få gå i skolan?

Romska tiggarbarns skolgång diskuteras för mig i onödan. Självklart ska de få gå i skolan! Alla barn borde ha rätt till skolgång och att låta dessa barn gå i skolan och få kunskap bör vara det enda sättet att förändra det utanförskap de annars kommer växa upp i.
För mig är det inte här debatten ska ligga.

FNs barnkonvention kommer förmodligen bli lag.
Utöver det finns det väldigt klara regler för vad som gäller i Sverige och för mig är det oerhört viktigt att alla barn behandlas på exakt samma sätt oavsett vart de är födda eller vilken bakgrund deras föräldrar har.
Svenska lag ska dessutom gå före allt.
Barn kan dock aldrig någonsin hjälpa att de är födda och därför ska deras primära sättas först.
svt.se

Ponera följande:
Ett barn som är fött i Sverige går i skolan och skolledningen får veta att barnet bor i en bil eller ett skjul utan tillgång till en toalett eller rinnande vatten. Vad hade hänt?
Jo, skolledningen hade varit tvungen att anmäla detta. Barnen hade med all sannolikhet blivit omhändertagna tills föräldrarna hade ordnat ett drägligt boende som tog hänsyn till barnets bästa.
Varför görs då inte detta med dessa barn?
Jo, för att vi väljer att göra skillnad.
Uppenbarligen är inte de romska barnen lika mycket värda som andra barn födda i Sverige.

Barn behöver föräldrar och kärlek från dessa. Tak över huvudet, mat och vatten är dock primära saker och kan inte detta tillgodoses kan föräldrarna inte tillgodose de behov barnen har. De ska därför omhändertas. Oavsett vilket land föräldrarna kommer ifrån.
Dessa föräldrar lever nämligen i Sverige olagligt då de inte har försörjning och inte kan räkna med att bli försörjda av ett samhälle de inte är en del i eller bidrar till. När de har varit här i tre månader och inte längre kan vistas lagligt i landet får de lämna det. Deras barn får dock gärna stanna för mig. De ska nämligen få en chans till ett bättre liv och ett av de enda sätten att förändra detta är att ge dem skolgång och kunskap. De måste hjälpa sig själv upp.

Debatten är därför för mig helt fel.
Självklart ska barnen få skolgång, det är ett barns rättighet.
Föräldrarna kan dock inte stanna då de inte kan tillgodose barnets behov. Har de skaffat en försörjning som inte innebär att tigga, samt ett bra boende för barnet har jag dock inga problem med att de heller stannar. De ska dock göra det lagligt väg och söka asyl.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/krav-pa-skolgang-for-barn-till-romska-tiggare

onsdag 23 mars 2016

Närmre och närmre..

IS tar på sig dådet som dödat och skadat väldigt många personer. I och med attackerna i Bryssel har Europa än en gång fått se hur extremister beter sig för att få andra människor att dansa efter deras pipa. Många är de som redan nu påpekar att man inte ska vara rädd, vi ska istället visa dem att vi står starka ändå för ett stängt samhälle är inte vad vi vill ha.

Jag lyfter försiktigt upp handen för tyck jag är hemsk då.
Jag tror kanske att ett stängt samhälle kan vara bra tills vi vet hur vi ska kontrollera människor som kommer till Sverige. Terroristen som togs häromdagen hade bott i Sverige. Vi hade dessutom en självmordsbombare för några år sedan men just det. Var inte rädd!

Jag är rädd. Ständigt faktiskt och jag skulle absolut inte utsätta familjen för någonting som Sverige och världen visar sig nu. Jag känner mig trygg i hemmet och känner inte att vi, åtminstone för tillfället, behöver bege oss någonstans. Vi håller oss hemomkring och tar inga risker.
svt.se

Hur ska då någon agera mot detta?
Jo, det är ju egentligen inte så många som dör på grund av terror varje år i Europa. Slå ut siffrorna så är det  princip ofarligt att besöka huvudstäder. Det är väldigt liten risk att dö i en flygplansolycka eller att bli nerskjuten med men fy vad hemskt för de som är drabbade. Tänk alla anhöriga som väntar besked, som har skadade släktingar och i min värld ser jag hur jag själv skulle agerat om det varit i närheten av mig. Sannolikheten må vara liten att något ska hända men jag undviker folksamlingar och större evenemang tills det lugnat sig. Sverige må vara något sånär fredade då vi inte har gått ut lika tydligt mot terrorismen men jag litar inte på det.

Bland de första rapporterna som kom när vi satt och åt frukost berättade de att en man hade skrikit något på arabiska och sedan hade det smällt. Jag hörde inte det många gånger därefter för det passade väl inte in i sammanhanget att mannen som valde att mörda andra människor tydligen gjorde det med religionen som förtecken. Alla muslimer tänker nämligen inte såhär!
Alla muslimer skulle inte göra såhär!
Nej, det tror inte jag heller.
När jag hörde att det hade sprängts trodde jag dock inte att det var en buddhist, hindu eller jude som begått brottet. Det är möjligt att jag sorterar människor i fack då men min första gissning är att det är någon med islam som förtecken. Den andra gissningen hade varit att det var någon katolsk grupp och därefter någon grupp liknande ETA eller IRA.
Det må vara jag men så går mina tankar.
Det förstnämnda var dock korrekt även denna gång.

Experter säger att vi inte ska stänga in oss eller gömma oss. Våra gränser ska fortsatt vara öppna!
Varför då?
Varför ska alla gränser vara öppna när medborgarnas säkerhet inte kan garanteras?
Jag är den förste att skriva under vad bra jag anser det vara att slippa alla gränskontroller men någonstans går den gränsen. Om kontrollerna är upprättade för alla svenskars säkerhet, då anser jag dem vara bra.

Sverige har till stora delar noll koll på vilka som kommer hit och söker asyl. Senast i fjol upptäckte man att en av de största krigsförbrytarna från kriget i Rwanda hade gömt sig i Sverige sedan 1994 - i 22 år! Om denne man har lyckats med detta, hur många fler finns det då här?
Hur många av dem är aktiva?
Vad händer härnäst?

Alla med rent mjöl i påsen har garanterat inget emot en kontroll för jag ser hellre att vi kontrollerar alla än ingen. Jag vill inte känna mig otrygg.
Alla tankar går till offren och de anhöriga. Måtte det aldrig hända igen.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/man-i-mork-fiskarhatt-jagas-for-terrordaden

tisdag 22 mars 2016

Överkänsligt..

Nakenhet är naturligt.
Poledance är i min värld en sport lika värdig som vilken annan sport som helst.
Hur många springer ut från arenan när en manlig spelare under en fotbollsmatch drar av sig sin t-shirt? Mig veterligen ingen. Varken kvinna eller man.

Poledance är ingen sport som klarar av kläder. Att glida upp och ner kräver oerhörda muskler som jag definitivt inte har och självklart fungerar det inte med en massa kläder. Jag ser inget problem med detta som sport men tydligen har hela moralsverige fått lite panik.

SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, hade anlitat en akrobatgrupp som skulle underhålla och i deras underhållning ingick tydligen just poledance varpå människor lämnar lokalen och gör uppror i sociala medier. Jag må vara skum, annorlunda och konstig men jag anser inte att man ska se saker värre än de är. Vad är problemet med en lättklädd tjej som underhåller runt en påle?
Hade det varit ok om pålen istället hade stått på längden på golvet?
Jag anser det vara manlig rädsla för att bli dömd som driver detta.
Överkänsligt enligt mig.
Kvinnan som gör detta är oerhört tränad för att klara det och jag har inga problem alls med det. Jag hade verkligen inte lämnat lokalen.
flowsthlm.com

Ja, jag reagerade för Kommunal och vad de hade gjort men för mig är det skillnad.
Att bjuda in Sveriges mest kända porrskådis eller att gå och se exempelvis Poledance där deltagarna är nakna för att de befinner sig på en strippklubb är ok för mig med. Jag dömer ingen.
Problemet blir dock när det är skattebetalarna som står för det eller som i Kommunals fall, när alla medlemmar ska betala några i toppens nöjen.

Alla som är engagerade på något sätt inom politik har varit på större stämmor där det alltid är underhållning. Jag har bland annat fått se ett riktigt häftigt irländskt band en gång, Alcazar och Sven-Ingvars där jag till och med fick vara med på scenen. Kaxigt för en beundrare som jag.
Det ingår alltid underhållning så det är inget märkligt.
Att överreagera är dock för mig bara en uppmärksamhetssak.

Artisterna själv berättar att det kändes som om andan förflyttade sig 30-40 år bakåt i tiden. Jag undrar om det är ett samhälle med tabun som eftersöks för det börjar då gå mot det hållet. Skulle olika artister i olika band spela olika musik beroende på vart de är och spelar?
Jag är med och spelar irländsk rebellmusik på engelska pubar även om det borde vara helt omöjligt. De flesta har dock kommit över det förflutna.

Tänk om de som engagerar sig så starkt i att en poledance är ett problem istället kunde ägna den tiden åt att stoppa segregeringen av badtider som på alla sätt är ett steg mot ojämlikhet.
När blev en kvinnokropp något att skämmas för?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/pole-dance-tumult-pa-skl-s-kommundagar

måndag 21 mars 2016

Segregationen är påbörjad.

Ett jämlikt Sverige där allas människovärde sätts primärt.
Feminister och ett parti som F! växte sig starka genom att påpeka vikten av kvinnans roll i samhället och jag förundras dagligen över tystnaden som har blivit ett lock över den svenska debatten.
Kriget står mellan feminism och rasism.
Säg något ont om invandringen och de könsroller den för med sig så är du rasist.
Samtidigt ska du dock stå för jämlikhet!
Kvinnan kan!
Mannen behövs verkligen inte mer än till reproduktion för kvinnan klarar allt.
För mig handlar det inte om att man kan eller inte kan allt för varenda människa är olik den andra För mig handlar det dock om att vi ska ha samma rättigheter oavsett kön, ålder eller bakgrund.

Kvinnorna som invandrat till Sverige och talar högt förfäras nu över att Sverige börjar gå ett sekulärt samhälle till mötes och vad möts de av?
Jo, tystnad från de flesta och från övriga åsikter om att de på något sätt är rasister eller icke representativa för alla invandrade kvinnor. De svenskfödda kvinnorna vet nämligen bättre hur de har haft det och då ska vi inte ens tala om de fruktansvärda vita männen som påstår sig vilja dessa personers bästa. I vissa sammanhang ska man alltså lyssna på invandrade kvinnor men i andra inte.
expressen.se

Faktum kvarstår dock. Sveriges badhus har börjat förändra sina öppettider till det sämre. Istället för att porta eller stänga ute några få män kommer nu nämligen alla män i Sverige få lida för att några av de som valt att komma till Sverige inte förstår skillnaderna mellan dessa länder. I Sverige rör man inte en kvinna och speciellt inte en flicka i ett badhus.
Nej, just det. Såhär har det alltid varit!
Eller hur?
Jag må vara ful. Mina vänner med.
De som under min uppväxt någon gång varit med om detta är nämligen, i mitt minne, inga. Vännerna som känner att jag säger fel får gärna motbevisa mig. Visst har det varit tjafs i duschen på gympan men det var inte utstuderat. Visst var det spännande att det bakom dörren var någon naken och visst kom det speglar under dörrarna men det anser jag vara "normalt". Det gick nämligen inte längre.
Det var inte så att vi, åtminstone inte jag, var rädd för att bli tafsad på, sexuellt trakasserad eller våldtagen på ett badhus. Det har jag i princip inte hört talas om förrän det senaste året.
Varför har det då blivit så?
Varför går man dessa män till mötes genom att ändra tiderna?

Som jag ser det är detta början på ett långvarigt problem Sverige står inför. Vad ska bli sekulärt näst? Nu ska inte män och kvinnor få bada ihop längre enbart på grund av könet och att vissa män inte klarar av att hålla sina fingrar i styr. Kan alla andra män hjälpa detta?
Vad kommer sen?
Skolan? Bussresor? Affärer?
Vi kanske ska påbörja ett rassamhälle byggt på etnicitet likt USA hade det förr?
En tid för människor som inte tror på någon Gud, de som tror på Buddha eller Kristus?
En för mörka människor, asiatiska eller vita?

Nej, lösningen måste vara att helt enkelt plocka bort de människor som beter sig illa oavsett vilken grupp de kommer från. I mina ögon är det nämligen att utsätta människor för fara att inte göra det och för mig betyder det inte rasism att ta bort en viss människa från badhuset.
Rasismen blir för mig att alla andra ska tvingas in i ett förfärligt samhälle som speglas av en fruktansvärt förnedrande kvinnosyn när vi under så många år har arbetat för motsatsen.

Absolut nej till delade badtider, busstider, skoltider, kyrkotider.
Ja till ett jämlikt samhälle som plockar bort förövare istället för offer.


http://www.expressen.se/kvallsposten/politikerns-protest-mot-uppdelade-badtider/

söndag 20 mars 2016

Rätten att stanna!?

Få en andra chans men begå ett brott.
Begå brott innan du flyr och tro att du får stanna.
Turerna är många.
Faktum kvarstår dock att många personer i Sverige anses vara en säkerhetsrisk enligt Säpo. Flera personer är dömda för brott och ska utvisas. Faktum är dock att få av dem utvisas.
Deras hemländer anses nämligen inte kunna garantera att deras liv ska få fortsätta när de kommer åter.

Jag är en hemskt hård och elak människa i detta men för mig är det som så, att OM du förbrukar dina chanser till ett nytt liv så ska det inte tas någon som helst hänsyn till varifrån du kommer. Du ska skickas hem till landet du kommer ifrån.
På samma sätt anser inte jag att Sverige på något sätt ska skydda människor som har varit en del i dödandet i sitt hemland. Hela staben för styret av Syrien kunde flytt och de skulle fått stanna om de inte begått några värre brott i sitt hemland. Dock ska det i många fall betänkas att många av de SS-officerare som pekats ut som fruktansvärda under andra världskriget, själv inte begick brotten. Trots det är de en stor del till dem.
Alltså måste detta gås igenom väldigt noga så att det blir rätt.

Över lag anser jag dock att Sverige är ett mesigt land som har svårt för att sätta gränser. Vi praktiserar inte öga för öga men att skydda och se till att brottslingar får uppehälle och mat på bordet varje dag anser jag inte vara svenska folkets uppgift.
Vi ska hjälpa och skydda de personer som flyr dessa människor, inte utsätta dem för risken att träffa på dem här med.

Någonstans är det även så att alla människor måste stå till svars för vad de själv gör. Att fly landet skjuter kanske upp problemet men Sverige ska inte bli något skyddsland för människor som begått brott i andra länder. Hade vi skickat ut signalerna om att vi hade skickat tillbaka dem direkt hade de med all sannolikhet aldrig sökt sig hit. De är nämligen förövare, inte offer och ska därför inte behandlas som om det är synd om dem.

Vi ska främst hjälpa barn och se till att de får det bra och dessa personer tar plats, tid och pengar från dem som behöver det.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo-bedomer-60-asylsokande-utgor-sakerhetsrisk

lördag 19 mars 2016

Arbeta heltid!

Det är din rätt! Du ska arbeta heltid!
Speciellt om du är kvinna och har barn. Visa samhället att du vill ha en karriär och tänk på din pension. DU vill väl inte bli någon som är beroende av någon annan när du blir äldre?
Du ska tänka på att du ska överleva som äldre och du ska därför arbeta etthundra procent!
Ge allt!
Utöver det ska du som kvinna många gånger sköta hemmet. Städa, handla, laga mat och sköt undan tvätten. Se till att barnen har bra kläder och att de är rena. Helst ska det vara något märke på dem för självkänslan sitter i kläderna och de bilder du kan lägga upp på dem på sociala medier.

Jag generaliserar. Jag vet.
Jag är dock helt emot detta tänk. Arbeta heltid?
Varför då?
Tänka på min pension?
Varför?
vansterpartiet-molndal.se

Jag har arbetat hela mitt vuxna liv för jag har någon störning som gör att jag inte klarar att bara ta det lugnt. Att ta en fika på stan är för mig ett hot värre än ett fängelsestraff. Ska jag sitt still en lång stund för att bara fika? Jag äter upp min mat på under fem minuter sen vill inte jag sitta där längre. Jag har bättre saker för mig.
Att arbeta heltid har dock aldrig varit en av de sakerna.
För mig är nämligen den första prioriteringen i livet barnen och familjen.
Barnen går framför allt och jag vill inte att de ska vara uppväxta i det kollektiv som idag är det normala. Inget ont mot de som väljer detta. Jag vill det dock inte.

Min uppfattning om livet är att jag arbetar för att kunna göra saker med familjen. Om arbetet tar för mycket tid kommer jag dock inte hinna umgås med dem. Jag kanske får en dålig pension men helt ärligt så bryr jag mig inte. Om jag får en sjukdom eller är med i en olycka så att jag går vidare tidigare än vad som är väntat får jag aldrig någon del av den pensionen. Då ser jag hellre att den tiden har spenderats med barnen.

Min uppfattning är även att barn inte kräver så mycket. De behöver inte tre utlandssemestrar varje år eller besök i vartenda land. De behöver närvarande föräldrar som bryr sig och sätter dem först. Vi har valt bort resandet för att kunna arbeta mindre och jag ångrar inte det en endaste sekund för all tid med barnen när de annars skulle varit på dagis är så mycket mer värd än vilken resa som helst.

För mig är alltså "rätten till heltid" meningslös. OM jag skulle vilja arbeta heltid får jag anpassa mig tills detta infinner sig. Som jag ser det borde detta tänk istället förändras till "rätten att arbeta" för att alla ska kunna få ett arbete men att det sedan ska kunna anpassas efter hur mycket den som kan arbeta vill göra detta. Jo, du får mindre pension och mindre lön men om någon kan göra det, varför är det då fel? Jag missunnar ingen att arbeta mindre eller att umgås mer med sin familj.
Valen kan nämligen se olika ut för hur familjerna ser ut.
De som påstår att detta är det enda rätta borde förstå att de skambelägger dem som vill vara hemma. Det kanske inte är en kvinnofälla utan en mansfälla att inte få träffa sina barn så mycket?

Framåt för rätten att arbeta olika!

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-kvinnor-orkar-inte-jobba-heltid