onsdag 30 mars 2016

Ska du mörda någon så passa på som ung.

Är alla människoliv värda lika mycket?
Ja. Det skulle nog de flesta påstå.
När man är tretton år har dock väldigt mycket gått fel när man med berått mod slår ihjäl en annan människa. En 65-årig man fick sätta livet till för att dessa pojkar inte hade något bättre för sig. De behövde ju en bil!

Det finns garanterat få föräldrar som inte älskar sina barn och jag är helt emot de straff som återfinns i exempelvis USA. Jag blir dock förundrad över att inget straff kan ges till dessa ungdomar.
Jag är fullt medveten om de rättigheter och skyldigheter som finns men de mördade någons pappa, någons morfar eller farfar för en bil. Vad kan möjligtvis göras för att de ska få empati?
dn.se

Som jag ser det finns det olika spärrar. Det finns en spärr som säger att du inte slår dina barn, andras barn eller någon annan. Det finns moralspärrar om vad man får och inte får göra och det finns definitivt en spärr som säger att du inte tar någon annans liv. Om du då redan vid tretton års ålder har blivit så blockerad att du mördat en annan människa, kan du då någonsin återställas?
Jag har all respekt för vårt rättssystem och att det bygger på att alla ska få en andra chans. Jag inser även att detta är pojkar som kommit väldigt fel i sina liv tidigt och det kan inte de beskyllas för. De har dock berövat en annan människa på sitt liv och jag har väldigt svårt för att se ett rättssystem som bara släpper igenom detta. Någonstans visste de vad de gjorde och vilka konsekvenser det kan få.
Jag tror på karma men de behöver ägna resten av sina liv för att försöka gottgöra detta och jag vet inte om jag anser att det är ok ändå.

I ett samhälle som fungerar skulle aldrig detta kunna ske och som jag ser det är det i detta fall socialtjänsten och lagen som brister. Dessa barn har föräldrar som inte har klarat av dem och de borde ha omhändertagits betydligt tidigare än vad de nu gjorde och detta för att få en chans till ett fungerande liv en bra bit från dysfunktionella föräldrar. Tyvärr fungerar inte systemet som det ska och det är beklagligt då det i sin tur berövade denne man det de flesta av oss håller mest kärt.

Som jag ser det behöver samhället bli tuffare. Många pratar om att det inte är någon rättighet att skaffa barn och i den meningen må vi alla vara tudelade. Det är dock garanterat en skyldighet gentemot barnet att det ska få ett vettigt liv och i samma sekund som det inte sköts bör barnet få en chans till ett bättre liv hos någon annan. Svensk lagstiftning kring barnets rättigheter bör bli betydligt starkare än föräldrabalken men idag är det, tyvärr, tvärtom.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/unik-bevistalan-mot-mordmisstankta-pojkar