lördag 5 maj 2012

Förbud mot Bisfenol A

Bisfenol A som blev väldigt omskrivet förra året kommer nu att förbjudas om regeringen får som den vill. Bisfenol A uppmärksammades då det fanns i locken på vissa barnmatsburkar. Det ska även utredas om ett förbud för att BPA (förkortningen av Bisfenol A) i olika barnartiklar, leksaker och i exempelvis dricksvattenrör. Jag tycker att detta är en självklarhet men känner mig verkligen inte rädd för det. Lilleman har inte ätit en end barnmatsburk hos oss och kommer inte göra det i framtiden heller. Varför skulle han få det? Eller något annat barn vi får? Jag tycker inte barn ska äta barnmatsburkar. Jag förstår att det kan vara bra som en nödlösning men jag skulle aldrig gå med på att det bara skulle ätas det. Stackars barn. Ingen med sitt förnuft i behåll kan tro att det är bra mat med tanke på att de utan att stå i kylen har två år till utgångsdatum. Det säger sig själv. I vilket fall, jag tycker det är bra om denna ändring kommer till stånd.