tisdag 22 maj 2012

Inga fler självmord i häkten

Rgerringen har med Beatrice Ask satt upp en nollvision för självmord i häkten. Detta tycker jag är bra för det är inte rätt. Min inställning bygger på två saker. Sitter man häktad behöver man inte vara skyldig, det ska rätten avgöra. Är den som sitter där skyldig är det ett haveri mot rättvisan att de dör innan de fått en dom. Jag tycker helt enkelt det är för snällt på samma grunder som att jag inte tycker om dödsstraffet där det finns. Det är en för snäll och snabb död om man har utsatt någon för ett brott. Självklart varierar det på vilket brottet är men jag ser hellre långa straff än dödsstraff. Jag förstår att det inte är ett lätt beslut att man tar sitt liv men det ska inte få ske. Tätare kontroller och att alla häktescellers utformning ska kollas ska hjälpa nollvisionen.