fredag 18 maj 2012

Schlagerfestivalen och Frankrike

Nu är det snart dax för Europas stora musiktävling och varje gång jag ser det retar jag mig på samma sak. Alla länder pratar engelska när de ska föra fram sina program utam fransmännen. De pratar franska. Varför? Förstår de inte att det finns betydligt fler som talar engelska och spanska? Ska vi börja tala svenska när vi ska lägga fram våra poäng? I mina ögon är detta ett streck under de erfarenheter jag har av Frankrike och många av dess invånare. Självklart kan det vara så att jag är färgad av det jag hört men de upplevelser jag har själv skrattar man inte bort. Jag har till och med en vän som är halvt fransyska och hon säger själv att fransmän är speciella. Jag tycker de är löjliga att de inte pratar engelska som alla andra. Kan vara så att de helt enkelt inte är tillräckligt smarta för att prata det språk som den stora delen av jordens befolkning förstår och pratar. Nu låter jag säkert arg men jag förstår det inte.