söndag 20 maj 2012

Spelmissbruket ökar

Statens folkhälsoinstitut har kommit fram till att allt färre är spelmissbrukare. Det dumma är dock att omsättning i pengar ökar kraftigt vilket betyder att de som spelar spelar för mer pengar. Detta är främst ett manligt problem då de allra flesta som spelar är män. Statistik visar även att de som har lägre utbildning eller hög alkoholkonsumtion har mycket större risk att hamna i ett spelmissbruk än de som inte har det.

Jag köper inte ens en trisslott. Jag kan i och för sig aldrig vinna något men då det är så få som faktiskt vinner på lotter så är jag inte rädd att jag förlorar något på det. Poker hade jag aldrig kunnat spela för jag har inget pokerface över huvudtaget. Hade jag fått bra kort hade jag varit ännu gladare än vanligt och jag hade inte kunnat dölja det på något vis! Statistiken talar mot mig att jag skulle hammmna i spelmissbruk, jag är både utbildad och av det kvinnliga könet. Min åsikt är att jag inte hade hamnat där i vilket fall. Jag har alldeles för höga krav på mig själv och vad jag ska göra, att jag anser att slösande av mina pengar kan göras på betydligt roligare sätt än att köpa lotter.