torsdag 3 maj 2012

Matkassar för socialbidrag

I USA har de ett system som gör att den som behöver ekonomisk hjälp får detta i form av kuponger att köpa mat för. Det går bara att köpa mat för dem. Varför kan man inte göra detta i Sverige? Eller varför inte en matkasse som kommer hem en gång i veckan? Jag tror att detta kunde blivit bra för både den enskilde och för kommunen. Som jag har skrivit tidigare är min erfarenhet sedan många år i affär att de som inte har någon bra ekonomi många gånger har det för att de har helt fel tänk vad det gäller pengar. Det är inte ekonomiskt att köpa Findus färdigrätter till hela familjen till middag och det fungerar inte att köpa cigaretter och godis för pengarna. Det är faktiskt skattebetalarna som står för detta om man får sin inkomst genom socialbidrag. Jag hade inte kunnat röka om jag velat, jag har inte råd. Jag kan inte köpa färdigmat varje dag, jag har inte råd. En färdig matkasse till de som behöver ekonomisk hjälp tycker jag hade varit jättebra då de då fått den mat de behövt med rätt näringsinnehåll. De hade fått recept till kassen och detta hade gjort att de fått en varierad och bra kost. Vi hade dessutom gynnat en småföretagare. Alla kan ha sina laster, det köper jag men att tycka att samhället ska bekosta sitt alkohol eller nikotinbehov tycker jag är fel. Genom att ge dem en matkasse får de det de behöver. Behöver de hjälp med hyran kan socialen betala den. Detta betyder att de får boende och mat varje dag och behöver då inte gå och handla och istället kan ägna sig åt att söka arbete. Cyniskt må hända men jag tror detta hade varit en bra ide.