onsdag 16 maj 2012

Papperslösa flyktingar

Jag lyssnar alltid på P1 när jag åker bil och sedan radio Blekinge hemma. Jag gillar dessa kanaler och orkar inte lyssna på de kanaler som pratar strunt i mina öron och spelar samma musik om och om igen. P1 har alltid intressanta diskussioner. Sist jag lyssnade pratade de om barnen till papperslösa flyktingar och jag erkänner öppet att jag inte har världens koll på detta men det jag hörde lät inte bra. Jag tycker papperslösa flyktingar ska få vård i Sverige men samtidigt är de inte här lagligt och ska därför skickas hem om de inte får uppehållstillstånd. Detta är lagen och jag tycker det är bra. Detta är de själv rädda för. De söker inte vård då de då syns och kommer skickas hem. Det stora problemet här är de som föder barn i Sverige men inte är Svenska medborgare. Barnen får ingen landstillhörighet om jag förstod programmet rätt och detta tycker jag är fel. Jag förstår att det kan bli fel om barnet blir svensk medborgare och inte föräldrarna ínte är det men samtidigt kan barn aldrig hjälpa var de föds eller vilka deras föräldrar är. Barnets rätt kommer alltid först!