lördag 27 september 2014

Livet: en skyldighet och en rättighet.

Abortlagarna i Spanien har varit väldigt omdiskuterade och det är med glädje jag ser att de verkar ha tagit sig i kragen. Jag är för livet. Verkligen. Men jag anser att den vuxna levande människans liv är viktigare än det som gror i dennes mage.

Med tanke på hur många barn som redan idag far illa runt om i världen, på grund av att deras föräldrar inte har tid eller råd, så behövs det inte fler.

Sydasien.se
Personligen har jag väldigt stora problem med hela tanken att man väljer bort något liv och jag tycker att alla våra som finns kvar i en frys i Malmö, är jobbigt även om jag inser att vi inte kan ha tio barn till. Jag är medveten om att det inte är liv, de är embryon. Men, de kan bli liv.

Jag skulle dock aldrig, aldrig någonsin stoppa någon från att göra en abort.
Motståndare säger att man ska korta ner tiden för när sista abort får göras.
I Sverige är det ett tiotal fall personer varje år som gör en riktigt sen abort, runt vecka 18-20.
Min övertygelse är att ingen väljer detta för att de vill.
Jag är övertygad om att de gör det i detta skede för att något är fel och då anser jag den familjen ha den rätten. Jag förstår inte varför man vill inskränka den rätten för någon.
De flesta aborter görs tidigt.

Spanien är mitt älskade andra land där jag nästan är uppväxt.
Jag känner mig lika hemma där som här i Sverige och firar alla deras högtider när vi är där.
Många där är djupt troende och det är, som jag ser det, den stora anledningen till att man vill ändra på lagarna. Som tur är gick det inte igenom.

Hade de åter igen infört strängare regler, hade abortturismen ökat igen.
För abort, det kommer kvinnor alltid göra oavsett om någon vill det eller inte.
Jag litar så mycket på de som gör detta val, att de gör rätt.
Jag tänker i vilket fall inte ställa mig i vägen.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/spanien-backar-om-hardare-abortlagar