söndag 14 september 2014

Rösta på Emilie Pilthammar till riksdagen!

Idag smäller det!
Jag vill vara just DIN röst till Stockholm!
Jag vill föra fram just DINA åsikter i huvudstaden!

Jag kan inte allt och är allt annat än felfri.
Jag har många fel och brister och kan inte garantera att jag kommer göra ett perfekt jobb som riksdagsledamot men jag kan lova att jag kommer göra mitt absolut bästa.
Jag kommer med tiden lära mig alla de rutiner som förmodligen kommer vara förvirrande i början.

De frågor jag brinner för är egentligen främst en: barnets bästa.
Jag anser att denna fråga går in i allt.
Skola, socialtjänst, rättsväsende.
Jag anser, att om barnets bästa alltid var det primära och alltid sattes först, så skulle det bli lättare för de andra delarna av samhället.
Barn som bott i exempelvis familjehem har betydligt större risk att hamna i kriminalitet och anledningen till det anser jag vara att många ser barnet som ett jobb och inte en familjemedlem. Barn som blir sedda behöver inte göra saker för att bli synliga.

Om barnen i skolan fångas direkt det uppstår problem är sannolikheten för att de ska få en chans till ett bra liv betydligt större ju yngre de är. Det barn som en dag blivit vuxen och begår brott ska låsas in på betydligt hårdare straff för att skydda allmänheten.
Mitt mål är dock att de aldrig ska komma dit.
Jag är fullt medveten om att alla inte kommer gå att fångas. Att många kommer välja fel väg i livet hur mycket hjälp och kärlek de än får, men jag tror antalet hade minskat om man gett barnet rätt verktyg direkt.
Skolan, socialen och polisen bör ha ett större samarbete och någon sorts upplysandeplikt för att förhindra att någon faller mellan stolarna.
Vi sägs jobba efter FNs barnkonvention men jag hade velat förtydliga det betydligt mer än vad det är idag. Barn kan aldrig hjälpa att de finns till eller var de bor.

Skolan är för mig något viktigt och då jag är lärare borde det vara självklart. Jag är lärare men ser gissningsvis inte på verksamheten som många andra. Jag anser inte att den svenska skolan fokuserar på det den ska: eleven. Det är väldigt mycket prat om lärarsituationen och den är viktig. Man ska dock inte glömma att utan eleverna hade inte lärarna behövts. Elever är inte en solid klump som ska genom exakt samma typ av system utan det systemet behöver anpassas efter dem.

Rättsväsendet är även det en stor fråga för mig och jag tror att jag genom alla val haft detta som en stor fråga. Jag tycker straffen i Sverige ska bli betydligt hårdare.

Jag är för en nystart av lumpen i frivillig form då jag tycker det är ett betydligt bättre alternativ än att bli arbetslös som ungdom och jag var redan från början motståndare till att plocka bort värnplikten.

Blekinge är ett underbart län som lever på sina industrier och sin turism. För att det ska fungera måste E22an byggas ut. Det fungerar inte att ha en Europaväg med femtiosträckor och rondeller. Blekinge är inte bara porten in i Sverige utan även ett av de största sätten att ta sig söderöver och möjligheterna för ett samarbete över Östersjön är många. Trafiken måste därför vara fungerande, både vägar och tågbanor för godstrafik.

Jag skulle kunna skriva kilometrar med allt jag vill förändra men det lättaste är att ni söker i rutan längst upp till höger så kommer ni få information om i princip allt som går att ha en åsikt om.
Jag hade blivit väldigt tacksam om just DU ville ge mig en chans att förändra Sverige!
Hittar du inte svar på det du undrar över så får du gärna så får ni gärna maila mig på facebook eller på emilie.pilthammar@moderat.se
Det kan fungera att ringa mig men oftast har jag inte möjlighet att svara på mobilen och hemtelefonen är jag aldrig vid.

Glöm nu inte att gå och rösta!
Vallokalerna stänger 20:00 ikväll så skynda på! =)

Vill du veta mer om mig och mina mål?
Se då även dessa länkar:
http://emiliepilthammar.blogspot.se/2014/08/emilie-pilthammar-till-riksdagen.html
http://emiliepilthammar.blogspot.se/2014/08/kryssa-emilie-pilthammar.html
http://emiliepilthammar.blogspot.se/2014/09/aftonbladets-valkompass-vad-tycker-jag.html