måndag 22 september 2014

Ställer du upp, med risk för ditt liv?

Vittnen dyker inte upp eller glömmer. Att få människor att vittna är enligt artikeln svårt och blir hela tiden värre då ingen vill.

Jag har suttit som nämndeman i Hovrätten, vilket var väldigt intressant, men jag har sett den sida som jag gissar är anledningen till att få människor vill vittna.
Jag tror att alla vill ställa upp för det som är rätt. Jag tror verkligen det.
Jag tror dock väldigt få är beredda att ställa upp med vetskapen att du utsätter familjen eller andra anhöriga för risk. Jag hade inte gjort det hur mycket jag än velat att sanningen skulle fram.


ordensblogg.blogspot.com
Jag har varit på rättegångar där vittnen suttit och berättat att de inte har en aning. Rättegångar som borde varit solklara om människor bara hade ställt upp och gjort sin plikt.
Min upplevelse var att det många gånger var medlemmar från samma familj som dök upp i rättegångarna och det är i och för sig inte så märkligt men det gjorde också att förståelsen för vittnena blev större. Hade du varit beredd att vittna med ditt namn när du vet att hela den åtalades familj är högkriminell?

Jag förstår att samhället ska vara rättsäkert men det borde gå att förändra detta system.
Det fungerar uppenbarligen inte som det är nu.
Om du ställer upp som vittne, måste du möta den anklagade?
Måste ditt namn verkligen finnas med?
I vissa salar satt den åtalade och vittnena jämte varandra innan rätten började.
Vittnet ska alltså sitta jämte en person denne sett behandla någon annan fruktansvärt?
Har du ett väldigt udda namn, som mitt, är det väldigt enkelt att hitta mig på nätet.
Det är inte svårt att leta upp varken var jag bor eller vad jag gör.

Systemet måste gå att förändra för att göra det mer rättssäkert.
Offret ska alltid få största möjliga skydd och rätt på sin sida.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5970520