tisdag 30 september 2014

Rösträtten i Sverige.

Höj åldergränsen för att få rösta?
Eller sänk den?

I dagsläget är det 18-årsgräns för att få rösta. Egentligen är det inte konstigt då du räknas som myndig från denna ålder men jag ställer mig många gånger tveksam till mycket.
För att få rösta i Sverige ska du ha fyllt arton år.
Egentligen är det inte åldern jag ställer mig frågande till utan kunskapen.
För mig hade en fjortonåring fått rösta medan andra inte skulle fått rösträtt alls.

Varför inte sätta krav?
Ett test?
skivadlime.se
Det ska inte vara ett test som du ska ägna dagar åt att studera till. Inte heller så enkelt att vem som helst gör det men någonstans mitt emellan.
Ett test om svensk politik och vårt land.
Det bör inte vara något konstigt.

Det har varit val och de som väljer har gjort sitt. Speciellt ett partis framgångar får mig att starkt ifrågasätta hur många som är insatta i det som komma skall.
Jag är ingen expert på politik men tänker som så, att:
Vad heter vår nuvarande statsminister?
Huvudstaden?
Vad innebär marknadsekonomi? Planekonomi?
Vad står Folkpartiet för?
Vänstern?
Vad är skillnaden på kommun, landsting och riksdagsval?
Det sistnämnda är en av de saker jag fått förklara många gånger under denna valrörelse. Det regerande blocket på riksnivå må styra de stora svängarna men de små är betydligt mer lokala.

Jag inser att detta förmodligen aldrig kommer ske men hoppas på det.
Ingen skulle låta någon ha ett övergripande ansvar på ett företag utan någon form av utbildning. Detta borde då även gälla över hur Sverige ska styras.

Jag har tidigare även skrivit om att Australien har rösttvång och anser inte det heller vara fel. I kombination med ett lättare test för att se att alla har grundläggande kunskap om landet vi lever i och hur alternativen ser ut.