lördag 6 september 2014

Vallöfte(s)kritik.

Unga arbetslösa ska få traineejobb. Alltså, jobb ska skapas. Låtsasjobb.
Arbetsgivaren som ska ta hand om personen i fråga får två händer till i företaget men ingen tid eller ersättning för att hjälpa personen ifråga.

svt.se
Nu ska jag raljera, jag vet. Jag ber därför om ursäkt redan nu innan, om jag gör någon irriterad. Efter alla platser jag arbetat på är min erfarenhet att personer som kommer via arbetsförmedlingen nio av tio gånger behöver väldigt mycket hjälp för de är fruktansvärt osäkra på vad de ska göra. De behöver handledning och det tar tid. Tid som ska tas från det vanliga arbetet.
Summa summarum blir att det tidsmässigt tar lika lång eller mer tid att visa denne person än att göra det själv. Jag hade som privat arbetsgivare dragit mig för att ta in praktikanter även om jag fick betalt för det.

Dessa ungdomar, för det är det främst, ska nu in i vården till äldre människor.
Tycker då socialdemokraterna inte att de gamle förtjänar utbildad personal?
Personal som gör det de vill?
Ungdomarna kommer tvingas till detta.

En av de saker jag vänder mig emot i detta är lönen dessa personer ska få. De ska få 13 000 kronor i månaden för att arbeta 75%. De 25% som blir över ska de studera.
För det första är summan alldeles för hög om detta skulle genomföras.
För det andra anser jag det vara viktigt att skolan och vården har så mycket utbildad personal som möjligt. Varför hitta på jobb?

Facket är med emot detta förslag, som är deras största.
Hur tänker de då göra nu?
Facket som sponsrar deras valkampanj, får de inte tillgång till den innan?
Å andra sidan blir det inte så mycket kritik då de flesta journalister håller på Löfvens sida av politiken.

Socialdemokraternas Magdalena Andersson pekar på att detta kommer underlätta för personalen. Jag undrar hur, vad och var hon har jobbat med tidigare?
Har hon jobbat eller hon är ytterligare en politisk broiler?
Undrar om de har frågat personalen.

Rösta för en fortsatt blå regering!

http://www.svt.se/nyheter/val2014/facken-domer-ut-s-trainee-forslag