måndag 29 september 2014

Tvinga de skoltrötta plugga!

Självklart!
Om du nu är skoltrött och har ordnat ett jobb i någon form, grattis!
Du kommer inte få jobba för den nya regeringen tycker nu att även du ska läsa tre år till i skolan.

För mig är detta en uddlös satsning.
Alla ska tvingas gå gymnasiet. De flesta gör det redan idag och de som inte gör det har med all sannolikhet en anledning till att inte göra det. De flesta är nog helt enkelt fruktansvärt skoltrötta och jag anser inte att ett tvång på tre år till i skolan är lösningen på det.
Hur rolig tror de en elev, som verkligen inte vill gå i skolan, är?
För sig själv, de andra eleverna och lärarna?

De lovar nu att barn som har problem ska få hjälp DIREKT!
Jättebra! Jag tror på det den dag jag ser det.
Lärarna ska med få höjda löner så att de gör ett bättre arbete med eleverna.
Jag önskar det var ett likhetstecken mellan "Högre lön=bättre lärare" men jag tror det inte. Lärare ligger efter i lönenivå så att den ska upp är ok men de 11 miljarder om året som ska satsas lär inte märkas så mycket som den ökning, på en hel månadslön, de fick i månaden på grund av jobbskatteavdraget.
Summa summarum av detta kommer bli:
Grattis alla lärare!
Ni får med oss bättre lön!
För att ni ska få det höjer vi skatten.
ronneby.se
Det ska bli mycket intressant att se hur mycket skillnad det blir för min övertygelse är att det inte hjälper. Det kanske står att du har en högre lön, men i slutändan har den ätits upp av skatten de höjer för att finansiera den med.

Förutom de höjda lönerna ska fler lärare anställas och klasserna ska bli mindre. Fler speciallärare ska utbildas och in i verksamheten. Detta passar visserligen mig då jag tänkt börja läsa till det nästa år men jag tror inte på detta.
Sammantaget blir det att det ska bli betydligt fler lärare; det måste det bli då klasserna ska bli så mycket mindre. Lärarna ska ha högre lön. Hur ska detta betalas?

Jag tror inte "Fler lärare/mindre grupper=smartare elever" för det är väl det vi vill ha?
Undersökningar har visat på att antalet lärare i en grupp är ovidkommande om läraren inte är bra. Hur ska de göra för att premiera de duktiga?
För jag ifrågasätter starkt om alla anser att alla lärare generellt ska få en högre lön.
Jag minns vissa som skulle varit värda den dubbla lönen medan andra skulle haft ett avdrag.
Låter taskigt, jag vet. De flesta arbeten måste du dock prestera för att få en högre lön.
Borde inte det gälla även här?
Eller just det. Det är fult att kolla vilka lärare som är bra respektive dåliga.

Jag är medveten om att jag inte blir så populär i mitt eget yrke på det jag skriver. Jag har dock jobbat med betydligt fler saker än just som lärare och tycker att fokus ligger fel.
Att det ska gå bra för alla elever vill alla. Mitt råd till det är att verkligen ha en inkluderande skola och då menar jag inte att alla elever ska sättas i samma klassrum, utan jag vill ha de små grupperna. Den stora gruppen elever klarar sig utan några större problem genom skolan.
Resurserna behöver användas till de som är väldigt intelligenta eller till de som har någon svårighet.
Fokus idag?
Jag upplever att fokus ständigt är på lärarna.
Utan elever hade inte lärarna behövts.

Framtiden visar hur nöjda alla blir med mindre pengar på fickan.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/socialdemokraterna-och-miljopartiet-overens-om-skolan