tisdag 23 september 2014

Medverkat i enkäter?

Förvänta dig att bli uthängd.
Röker du? Snusar? Hur ofta gör du ditt eller datt?

Artikeln förundras över att det är så svårt att få människor att medverka i olika undersökningar. Denna gång en stor omfattande hälsoundersökning där endast var femte av de sammanlagt 300 000 personer som tillfrågats ställer upp.

Tidspress anges som ett skäl. Att man inte bryr sig är ett.
Jag har ett till som dykt upp, speciellt den senaste tiden.

Media har satt i system att anlita hackare för att ta reda på vad människor gör och tycker på nätet. I P1 häromdagen tog de upp detta som ett väldigt stort problem då de kunde se att människor systematiskt vägrar svara på frågor, just av anledningen att de inte är anonyma trots att de blivit lovade det. De sa att det förmodligen var anledningen till att undersökningarna till valet var så felvisande. Tillhörde du ett visst parti vågade du nämligen inte säga något med risk för att bli uthängd eller jagad.

Ponera detta: Hälsoundersökningen är anonym. Du svarar ärligt på saker du kanske inte säger annars. Du erkänner att du dricker en whiskey ibland, röker och gillar ett glas vin på kvällarna. Min gissning är att det inte är något väldigt ovanligt.
Ponera sedan att undersökningen, maillistan och svaren hackas.
Har du då något parti bak dig kommer du bli uthängd som alkoholist.
anasys.se
Överdriver jag?
Kanske. Kanske inte.
Jag hade inte blivit förvånad.

När jag får hem enkäter (för det heter enkäter och inte enkätundersökningar. Det hade varit detsamma som att säga Volvobil eller äppelfrukt. En enkät är en undersökning) brukar jag svara på dem men efter skvallerpressens uthängningar kommer jag inte göra det.
Jag har inga dolda laster eller hemligheter men svaren kan tolkas precis hur de vill.
"Journalisten" kan vrida det till precis vad som helst.
Är jag då beredd att utsätta mig för det?
Nej.

Som jag ser det är det ett brott att hacka sig in i andras privata saker.
Oavsett vad det är eller vilka de är.
Låt människor få vara ifred.
Pinsamt är det när hackandet kommer från den vänstra kanten av samhället och skyddar sina handlingar bakom kvällstidningar för att sedan sprida "nyheter".

Jag är inte förvånad över att färre och färre vill vara med i olika undersökningar.
Få är vi som vill bli uthängda för eventuella misstag.
Uthängda som om man vore värre än en dömd gärningsman, för deras identitet skyddas.
Mycket märkligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5970952