torsdag 18 september 2014

Världsmedia häpnas.

Ögonbrynen höjs i hela världen och många är det som förvånas över valet som har varit. Valet som plockade bort en av de mest fungerande regeringar Sverige har haft. Trots lågkonjunkturen har hela landet klarat sig väldigt bra. Det klagas på att arbetslösheten är hög men jämfört med övriga Europa är den på en väldigt låg nivå.

sr.se
Jag har funderat på vad som egentligen fick svenskarna att byta regering och det jag har kommit fram till är några saker. Statistiken över förtroendet visade att den regering som hade mest förtroende inom ekonomin var den sittande men trots det röstades den bort. En regering som trots en oerhörd uppförsbacke klarade att ta sig upp ekonomiskt sett.
Jag tror att väldigt många inte kan se sambandet mellan ekonomin och övriga saker i Sverige. Vi behöver en stark ekonomi för att klara välfärden och vi behöver många som arbetar. Media har hjälpt till att spä på och det sista talet gjorde, som jag hört det, väldigt många upprörda då man skiljer på vad man vill göra och vad man kan göra. Det är även så att om man är missnöjd, oavsett vad det gäller, så får den sittande regeringen skyll för det oavsett om det är deras fel eller inte. Många har även väldigt svårt för att skilja på riks, landsting, region och kommun. Min hemkommun är röd sedan urminnes tider och likadant med landstinget men trots det beskylls regeringen för eventuella fel i dessa båda. Ska bli intressant att se om det blir bättre nu..

Sverige blev inget perfekt land med Alliansen men ett betydligt bättre än tidigare. Fler människor har arbetat och min övertygelse är att den har gjort mer rätt än fel. Jag har inte varit glad i alla beslut men anser att det vi ser framför oss nu, är betydligt värre än det som har varit.
Media över hela världen förundras över hur svenska folket kunde rösta bort en fullt fungerande regering som till skillnad från så många andra, har klarat sig bra. Som inte har en massarbetslöshet.

Nu ser vi fram emot högre skatter och fler arbetslösa. De som tjänar på detta är de som är arbetslösa och denna gång har jag visserligen inte räknat på det men förra valet hade jag förlorat på att fortsätta arbeta om vi bytt regering den gången. Jag blir mycket förvånad om det är någon skillnad nu.

Nästa valrörelse börjar nu! Kör igång!

http://www.svt.se/nyheter/val2014/sa-skriver-utlandska-journalister-om-valresultatet
http://www.nytimes.com/2014/09/16/world/europe/sweden-looks-to-exclude-far-right-from-coalition.html?_r=0