tisdag 16 september 2014

Valet 2014 - mina spekulationer.

Till skillnad från många andra i vårt lilla län så är jag otroligt lycklig över att bo i Sölvesborg och främst Hällevik. Jag älskar detta ställe och ingenting hade fått mig att flytta härifrån.
Ingenting skulle få mig att skämmas över denna underbara plats!
Varför skulle jag skämmas för någon annan än mig själv om jag gjort något?
Det finns få saker som är så fantastiska som att komma körande över Havelidabacken och se Hanöbukten sträcka ut sig, sommar som vinter. Det spelar ingen roll.
Inget slår svamppromenaderna i våra vackra naturreservat.
Doften av havet när man går ut och att känna/eller veta vilka i princip alla är.
Jag skäms inte för min kommun som så många andra ihärdigt påpekar att de gör.

Sverigedemokraternas skräll har slagit många med häpnad. Inte mig.
Jag är mer förvånad över att de inte plockade ytterligare fler mandat i riksdagen och för mig är det så, att trodde man att det skulle bli på något annat sätt, så måste man ha haft huvudet nere i sanden en väldigt långt tid. Jag trodde inte att de skulle plocka så många röster från Moderaterna, utan skulle fördela dem mer över blocken men annars är jag inte förvånad.
Jag är inte ett dugg förvånad över att människor röstar på dem för alla som har varit ute och pratat med väljare har, om de öppnat öronen, hört denna vind komma. En vind som till stora delar baseras på bristen av migrationspolitik från övriga partier.

Många uttrycker sin förvåning över hur stora de blivit för de har minsann inte hört någon som tänkt rösta på dem. Med tanke på att var femte person i min hemkommun röstat på dem tycker jag det är märkligt och min tanke är då denna: Du har antingen inte velat höra eller har du helt enkelt så hatiska tankar om detta partis sympatisörer, som du uttrycker högt, så dina vänner som tänkt rösta på dem har hållit tyst för att slippa diskussionen. De vet ju redan vad du är för en person i så fall, oavsett vem du är.

Med tanke på hur dessa medlemmar jagas och hängs ut är jag inte förvånad av att de inte berättar vilka de är. Jag hade inte gjort det om jag bara var en väljare. Varför utsätta sig för kvalificerad vuxenmobbning? För i mina ögon är det precis det vad det är.
Inte bara av medmänniskor utan främst av media.
Media som tar sig rätten att hacka personliga konton och hänga ut personen i fråga. Enbart för att de tillhör detta parti och därför ska löpa gatlopp för sina åsikter.
Det måste ju alla förstå, att alla de som väljer att tillhöra ett parti bör räkna med att få sina personliga konton kapade. Demokratiskt och rent spel i en valrörelse?

För mig är det såhär: Jag älskar alla människor tills de har bevisat motsatsen för mig.
Vad någon röstar på bryr jag mig inte alls om, oavsett om det är Fi, Mp, Sd eller övriga partier. Jag bryr mig inte om de är födda i Sverige, Danmark, Irak eller något annat land. Helt ovidkommande. Jag bryr mig inte om vilken Gud de tror eller inte tror på. Varför skulle jag?
Jag har väldigt många vänner som öppet berättat för mig att de röstar på Sverigedemokraterna. Skulle jag då börja hata dessa människor som jag spenderat så många roliga stunder med? Som jag umgås med sedan innan för att de är just de? Nej.
Jag fungerar inte så.
Jag skulle inte heller vilja att de tog bort mig på facebook eller andra sociala medier och jag skulle definitivt inte plocka bort någon för att de har en politisk åsikt som skiljer sig från min. Den är deras och inte min.
De får stå för sin, så står jag för min.
De ska respektera min och jag deras.
Det kallas för demokrati.

På radion hör jag hur det manifesteras mot rasism på många ställen i Sverige under måndagen. Jättebra! Men.. Detta på grund av valresultatet. Jag skulle inte påstå att någon av de jag vet som röstar på Sd, är rasister. Jag kan under min livstid räkna upp en enda person som jag vet skulle passa in i den genren. Jag kan räkna upp desto fler som hatar någon för att de är med i ett politiskt parti.
Är demokratin i Sverige så jobbig?

Istället för att skylla på att tretton procent av Sveriges befolkning är idioter, att folk inte fattar och att de ljuger om allt, så vänd på det. Vad gjorde just ditt parti för fel som gjorde att väljarna lämnade det för detta? Och detta gäller alla partier. Eller, om du nu inte är aktiv, vad gjorde just du?
expressen.se
Mer än att gnälla nu i efterhand vill säga.
Fi gick starkt framåt och det hyllas. För mig är det väldigt skrämmande. Ett parti med det manifest de har är för mig riktigt skrämmande och det kan jag säga för att jag har läst igenom deras partiprogram. Jag har läst alla partiers program och anser mig därför kunna få uttala mig om det.
Eller just det!
Det står ju inte vad de tycker egentligen utan bara vad vi vill tro.. eller det gäller bara vissa?

Jag har fått lära mig och har alltid tänkt som så, att jag ska se till mig själv.
Vad gjorde jag för fel så att detta blev resultatet?
Vad gjorde mitt parti för fel när det blev så här?
Jag tror inte tystnad tiger ihjäl någonting.
Jag tror att ett öppet debattklimat utan hat på något håll, utan förutfattade meningar och media som är opartisk är en väldigt bra början för att valen framöver ska se annorlunda ut.

Du kanske inte håller med alla de andra?
Nej, det gör inte jag heller men jag skulle aldrig sänka mig så lågt att bunkra ihop dem och kalla dem för något. Jag skulle aldrig ta mig till ett tal och skrika/alternativt stå med ryggen emot. Att en person mindre kommer ger betydligt mindre utrymme i media än annat.

Mitt parti måste nu verkligen gå igenom vad det var som hände för att det inte ska återupprepas. Alla partier måste det! När jag lyssnar på radion så undrar jag dock om det någonsin kommer ske.
Det demonstreras mot demokratin som jag ser det.
Vakna och se vad ni själv gjorde för fel istället.
En bra början är nog att sluta hata alla som inte tänker precis som du själv.
Det skulle ju faktiskt kunna vara så, att just du har fel.

http://www.val.se/val/val2014/valnatt/K/kommun/10/83/index.html