torsdag 29 december 2016

Körkortskontroller?

När du tar körkort måste du göra syntest, hörseltest, halktest, körtest, kontroller av alla de möjliga slag. Du ska bevisa att du kan backa runt hörn, känner till trafikskyltar och följer regler som de är skrivna. När du har gjort det en gång, såvida du inte är yrkeschaufför, så kan du göra vad som helst.
svt.se

Två äldre människor körde i fel riktning på E6:an.
Under jultrafiken.
I två mil.
Varför i hela världen körde de bil?

Sverige pratar om nollvisionen.
Ingen ska dö på de svenska vägarna!
Varför i hela världen har vi då inte kontroller av körkortet?
Den av detta par som körde skulle inte ens få sätta sig i en bil när man kan köra två mil i fel körriktning på en motorväg.
Enligt medtrafikanter i en hastighet mellan 80 och 100 km/timmen.
Förstår de inte hur mycket skada de kunde ha orsakat?

Som jag har skrivit tidigare anser jag inte att det finns några heliga kor.
Jag anser inte att man måste skydda någon och detta är ett typexempel.
Det finns många människor i Sverige som är oerhört dåliga förare och de blir inte bättre när ålderns tecken sätter in. Varför i hela världen ska de klara sig från kontroller när det kan rädda liv?

Ja, jag vet. Det kan kännas kränkande att bli av med körkortet men som jag ser det.
Hellre det än att människor dör av dumma fel som kunde åtgärdas om bilen beslagtogs och körkortet drogs in. Då är det bättre att människor känner sig lite kränkta.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/vansinnesfard-pa-e6-aldre-par-korde-i-fel-riktning