torsdag 8 december 2016

Vägtullar till Ullared?

Ibland undrar jag över hur de som styr egentligen tänker på detta med pengar.
Min logik säger att man ska hushålla med dem som man gör med sin egen ekonomi.
Uppenbarligen tänker inte de så.

Vägen till Ullared slits ner fort på grund av den massiva belastning den har av alla som kör till Gekås. På grund av detta finns det till och med förslag på att införa vägtullar på denna sträcka.
Allt för att vägen ska betala sig själv.
svt.se

Min stora fråga blir då, varför betalar man skatt till vägunderhållning om vägarna inte underhålls för de pengarna?
Jag har absolut inget emot vägtullar i Sverige.
Jag har åkt genom Europa otaliga gånger och sett hur bra vägar kan vara för dessa pengar. Det gäller dock motorvägar och är den peng som kommer in till dessa vägar. Medborgarna skattar inte för detta.
Alltså anser jag att det borde vara så att antingen gör man det ena eller det andra.

Gekås och Ullared lär generera väldigt mycket pengar till sin kommun och då anser de istället att det är ett problem?
Jag får inte ihop logiken.
Med samma logik skulle väg 123 i Sölveborg satt upp väggtullar när Mjällby AIF låg i Allsvenskan. Där var väldigt mycket trafik ett tag. Samma gäller våra fina stränder som lockar massvis med folk för att inte tala om hela Blekinges pärla Hanö som har över 30 000 turister varje år.
Jo, jag är medveten om att Gekås har betydligt fler besökare men kontentan är densamma.
Var ska gränsen gå?

Jag tycker det är tramsigt att ens tänka tanken.
Kommunen eller vägverket, vem som nu äger vilken bit av sträckan, får helt enkelt ta sitt ansvar och se till att vägen är i ett gott skick för de pengar de redan har.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/vagtullar-kan-bli-aktuellt-pa-vag-153-och-154-mot-ullared