onsdag 21 december 2016

Var håller Expo hus?

Lastbilen i Berlin. Ytterligare en händelse i raden.
Tiotalet människor har dött och femtiotalet skadats.
Den stackars lastbilschauffören mördades brutalt.
Nu tar IS på sig attacken.
svt.se

Tyck att jag är dum, men när jag läste om vad som hade hänt, när det kom som en flash, så tänkte jag inte att det var någon buddhist som blivit arg. Jag tänkte inte heller att det var en hindu som ville orsaka skada eller en kristen som var arg för att andra människor inte lever rättroget.
Min första tanke var att jaha, ytterligare en besviken man som inte fick som han ville och nu skulle skickas hem till sitt födelseland.
Nu visar det sig att det till och med är IS som står bakom även detta hemska.

Expo har varnat oss för att nazisterna är starka och på frammarsch i Sverige.
Det visade sig gälla några få personer.
Utan att förringa de hundratalet nazister som finns i Sverige så undrar jag hur många av dem som har prejat ner människor på stan? Som tafsat på kvinnor, helst i grupp?
Det hade krävts rätt mycket av dem bara av att samlas så många på ett ställe.
Och nej, jag försvarar INTE nazismen.
Den är förkastlig.

Jag undrar däremot väldigt mycket över hur en organisation kan lägga så mycket krut på något jag tror få människor är rädda för i Sverige.
Däremot skjuts det ihjäl människor varje vecka. Människor blir jihadister, går med i IS och dödar andra för en tro vi inte har i Sverige. Hela Europa känner av detta.
Alla länder som har varit snälla och hjälpt människor drabbas nu av extremister som härjar i islams namn. När tänker Expo ta reda på fakta här?
När tänker de presentera hur många extremister det finns i Sverige?
Hur pass rädda vi ska vara för dem?
Vi har redan haft en självmordsbombare även om han bara lyckades spränga sig själv.
När kommer nästa?

I dagsläget hade jag aldrig åkt till en större stad i Europa med barnen. Jag hade aldrig åkt på något som är inspirerat från USA i Europa. Risken är för stor att vi skulle utsättas för något.

Människor gick på en julmarknad i Berlin. De såg fram emot julen med familj och vänner.
Nu får den firas utan dem på grund av en människa som inte anser att varje person är tillräckligt intelligent för att själva bestämma sin tro och sitt tänk.
En person som anser att hans tänk diktatoriskt ska tvingas på alla andra.

Tankarna går till alla drabbade.

http://www.svt.se/nyheter/live/live-lastbilsattack-mot-julmarknad-i-berlin