lördag 11 november 2017

Sockerfritt dagis för barnens bästa!

Socker!
Vår tids mest utskällda produkt.
Ingen skulle äta socker och bara tanken på att barnen kanske får baka en kaka eller något gott, som de sedan får äta, är totalt fruktansvärt.. eller inte.
svt.se

Livsmedelsverket hänvisar till att barn idag många gånger lider av övervikt och fetma.
Tro mig.
Det finns inga barn som blir feta av att varken gå på dagis eller i skolan.
Blir de överviktiga eller lider av fetma så är det ett föräldraansvar som fallerar.
Lösningen blir då, som många gångar annars, att alla ska lida för detta.

Nej, jag anser inte att barn ska äta godis alltid.
Nej, jag anser inte att dagis och skolor ska ha läsk, kakor och godis varje fredag eller var och varannan dag. Det har dock gått till överdrift.
Det får inte ens vara socker i yoggin längre.
Det får absolut inte vara socker i någonting och när det på mellanmålet någon gång ska lyxas till får de kakaodryck. Alltså O´boy utan socker.
För det är verkligen sådär fantastiskt gott..
Varför måste vårt land alltid överdriva?

Skolan och dagis ska tänka på alla dem som inte tänker.
Resultatet blir ändå att de barn vars föräldrar inte tänker sunt, äter som föräldrarna.
De vill inte ha grönsaker utan tvingas till det.
De vill många gånger knappt ha skolmaten för när de sedan kommer hem äter de något annat istället. På vilket sätt är det sunt att göra såhär?
Vilka är det Livsmedelsverket och dessa så kallade förståsigpåare tror sig hjälpa?
Genom att lägga även detta ansvar på alla utom dem som bör ha det tror man att man kanske ska hjälpa någon.

Skolor kan göra insatser hos äldre barn.
Många gånger är dock den felaktiga konsumtionen redan befäst då.
Små barn är det helt meningslöst att försöka förändra för hur duktiga dagis än är så spelar det ingen roll att barnet känner igen frukt och grönsaker när det sedan inte köps hem ändå.
Vi kan lära ut hur mycket man ska röra sig men det spelar ingen roll när de sedan kommer hem till en ipad eller ett datorspel.

Problemet är kakor, läsk, snabbmat och dåliga tider att äta på i hemmet.
Problemet är föräldrar som inte orkar säga nej.
Som inte orkar ta kampen och som lärt barnen dåliga vanor från tidig ålder.
Som tror att ett nej, är ett kanske som sen slutar i ett ja.

Värst är alla de föräldrar med dubbelmoral som häpnar alla runt dem.
Barnen ska helst inte baka i skolan, absolut inte ha något gott med sig någon gång, inte bjudas på något sött för allt sådant är förkastligt.
Sedan åker man till fritidsaktiviteten på kvällen eller helgerna och låter barnen trycka i sig vad som helst för att de behöver energi. Och de tar en öl eller ett glas vin själv.

Jag är uppväxt med "fika" varje eftermiddag.
Det betydde saft och kanelbullar eller andra kakor.
Alla dagar.
Ibland hade vi efterrätt efter middagen.
Jag äter visserligen en hel del godis och älskar varm O´boy men konsumerar betydligt mer tomater, oliver och fetaost än vad jag konsumerar godis.
Läsken är mitt aber men den dricks aldrig när barnen är vakna.
Det har blivit folk av mig trots min tragiska sockeruppväxt.
Inte nog med detta så var det standard att den som fyllde år bjöd på glass. För att inte tala om alla kalas och fester man fick vara med på.
Det är märkligt att jag ens lever.

Vad är det egentligen för fel på ordet lagom?
Lagom är alltid bäst.
Mina barn får gärna äta något gott i skolan eller på dagis ibland.
Har de bakat och gjort det själv är det desto viktigare för tänk hur mycket bra diskussioner det kommer kring detta. Tänk att få vara med i hela processen och se vad som händer.
Inte nog med att de studerar svenska, kemi, matte och hemkunskap så tvingas de många gånger att samarbeta. Har de tur och bor vid skogen kanske de till och med har fått plocka bären själv.
Jag tror på detta med att vara lagom för inget blir värre än man gör det.

Den dag alla de högljudda föräldrar som inte anser socker vara bra lever efter samma regler själv så kanske vi kan börja diskutera en helt sockerfri skola men fram tills dess tycker jag att barnen någon eller några gånger varje år kan få ha en mysig stund tillsammans med sina kamrater.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/darfor-bor-forskolor-skippa-sockret