onsdag 29 november 2017

Ole, dole, doff..

Polisutbildningen i ett nötskal.
Vill man ha in fler till utbildningen för att det ska vara bra poliser eller enbart för att det ska se bra ut i statistiken?
svt.se

Tidigare hade jag bestämt mig för att polis var min väg till helgarbete och nattskift.
Detta resulterade i att jag sökte polisutbildningen åtskilliga gånger.
Min kondition är absolut inte på topp, jag är inte smartast i världen och jag är inte precis råstark men jag är seg. Jag ger mig aldrig.
Då var det ett prov i svenska med.
Provet var så pass enkelt att en högstadieelev med största sannolikhet hade klarat det.
Det togs bort för att många tyckte att det var svårt.
De ville få in fler sökanden.

Konditionstestet är så pass enkelt att du kan gå i rask takt och klara det.
Att hoppa över och under hinder klarar i princip vem som helst.
Fystestet var min svaga sida men fungerade ändå hyfsat.
Förstår jag det rätt har de plockat bort intelligenstestet som inte var speciellt svårt det heller.
Det innehåll frågor om talföljder, hur man kunde bygga en kub i sitt huvud och diverse frågor.
Inget avancerat.
Sist var det en träff med en psykolog.
Jag har gjort allting två gånger och faller på det jag tycker är roligast: politiken.
Jag är för engagerad för att det skulle fungera med yrket som polis.
Idag är jag tacksam men då var jag rätt irriterad.

Mitt bekymmer när jag läser detta är att man nu tänker föra problem framför sig.
Om en person inte har motivationen att träna upp sig inför ett prov som ska leda dem till en utbildning, hur ska de få motivationen senare?
Det är inte så att det är några svårare prov och jag ifrågasätter starkt de förenklingar de har gjort.

En polis ska vara lämpad för sitt yrke och jag tänker att de borde ha en hel del gallring även när personer har kommit in. Gissningsvis är de lika mesiga som på lärarhögskolan med att säga ifrån när någon inte passar för sitt yrkesval och det kan innebära en katastrof i framtiden.
Vi behöver många poliser som kan sitt yrke och har ett gott bemötande.
De absolut flesta har garanterat detta men det räcker att det finns ett rötägg så förstör det för alla.

Jag tycker inte att de ska flytta fystesten för kan en person inte hitta motivationen att träna till dem inför en eventuell start av utbildningen, har jag svårt att se hur de ska motivera sig längre fram.
Polisutbildningen får inget bra rykte av att ständigt sänka de krav som de sökande ska ha.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslag-sankta-fyskrav-ska-fa-in-fler-pa-polisutbildningen