fredag 10 november 2017

I Sverige, med Sverige, för Sverige..

Att ta i hand är onödigt och barn av olika kön kan inte sitta jämte varandra.
Jag förstår inte varför man tillåter religiösa friskolor över huvud taget.
svt.se

Den muslimska friskolan Kunskapsljuset i Norrköping har bekymmer.
Föräldrar till barnen motsätter sig att deras barn ska sitta jämte någon av det motsatta könet.
Skolan kan visa på att de har berättat för eleverna att både män och kvinnor är lika mycket värda och att Koranen inte bryr sig om en kvinna tar av sig slöjan men ändå är det problem.
För mig är den stora anledningen att det är just en religiös skola som med all sannolikhet är väldigt segregerad. Jag har nämligen svårt för att se att några andra än just muslimska föräldrar väljer denna skola till sina barn men jag kan ha fel.

Att ta en strid mot föräldrar är inte lätt och kräver en bra chef.
Den svenska jämlikheten och tanken om alla människors lika värde ska stå över allting och inte fördunklas av religion.
Därför har jag svårt för alla religiösa friskolor.
Jag har inget emot friskolor med andra inriktningar såsom exempelvis sport eller musik, men att inrikta en skola på någon abstrakt som religion är för mig märkligt.
Vi lever i ett modernt land och borde därmed ha ett modernt tänk.

Alla barn i Sverige ska gå i skolan.
Alla barn ska veta att de alla är lika mycket värda.
När utbildningsminister Fridolin pratar om att alla skolor ska hjälpas åt för att motverka segregationen, menar han då att andra barn ska kunna sättas i denna skola och tvärtom?
Med det han säger bör det vara så att han anser att denna skola är för segregerad.
Han tänker att en del av skolans elever ska bytas ut mot elever med svensk bakgrund kanske?
Det hade inte jag velat och jag betvivlar att dessa elevers föräldrar vill det.
Om alla ska dela på ansvaret är det dock det som måste ske.

Enligt mig kommer sådana här missar fortsätta dyka upp så länge vi godkänner religiösa friskolor varpå jag har en önskan om att stoppa alla sådana.
Vi bor i Sverige och bör då tänka som så att alla ska arbeta med oss, för oss.
Alla elever ska ha en god grund i hur jorden skapades och i hur exempelvis sex och samlevnad går till. Vi är i Sverige och ska följa Sveriges lagar och regler.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/muslimsk-skola-granskas-om-konsrelationer