lördag 4 november 2017

För religionsfriheten.

Fem gånger om dagen, varje dag, ska alla kyrkor i Sverige ha ett psalmutrop. De kommer mässa på svenska eller latin och upprepa i princip varje fras överallt.
Tanken är att alla verkligen ska få ta del av den fantastiska bibel som kristendomen har skapat genom årtusenden. Då jag bor granne med en kyrka kommer jag och familjen få glädjen att bli totalt indoktrinerade och hjärntvättade av vad kyrkan anser är rätt.
Det var såhär man gjorde i exempelvis Kina förr i tiden.
Budskapen som befolkningen skulle tvingas lära sig upprepades till alla kunde dem utantill men i Kina har man slutat med det. De blev ett för modernt land.
I Sverige inför vi det för vi backar i tiden.
svt.se

Nej, svenska kyrkan vill inte ha några mässutrop för att befästa sina åsikter och tankar.
Kyrkorna i Sverige välkomnar alla oavsett tro och jag hade varit den första till att högljutt protestera om kyrkan hade fått något så dumt för sig.
Tron ska inte hjärntvättas in utan komma självmant.
För mig är det ett stort hot mot religionsfriheten när någon ska ta sig rätten att tvinga människor att lyssna på det just de anser vara rätt.

Karlskronas nya minaret invigdes utan böneutrop då de inte har hunnit installera högtalare än. Minaretets talesperson har av SVT fått frågan om vad han tänker om de som är kritiska för många har varit det sedan detta kom upp på nyheterna.
Han säger att han är förstående och att det inte är något ovanligt.
"Sedan vi skapades som människor har det alltid funnits sådana som är emot någon annans religion".
Han fortsätter att han inte kan förstå att man vill sprida hat och rädsla när det är bättre att man pratar med varandra.
Stopp.

Han menar alltså att alla som är emot minaretet är emot hans religion.
Han menar att alla som är kritiska mot bygget sprider hat och rädsla.
Detta är vad jag kallar taktik.
Genom att göra såhär blir alla som säger någonting automatiskt att vara rasister i hans ögon.

Jag har skrivit ett inlägg om detta tidigare.
Vem som helst kan gå tillbaka och läsa det för jag kritiserar minaretet, inte religionen och definitivt inte moskén som har funnits i flera år. Många är tyvärr inte läskunniga och har svårigheter med att läsa vad det verkligen står istället för att lägga in egna värderingar.
Hade jag varit emot moskén eller religionen i sig hade jag protesterat högljutt redan när moskén byggdes men jag har inte sagt ett ljud om detta.
Jag är dock helt emot minaretet som för mig är ett kommunistiskt stenålderssätt att indoktrinera människor på.
För vem är religionsfriheten?
Den som ska skrika ut sina budskap eller för den som tvingas lyssna?

Oavsett vad någon tycker och tänker om kristendomen så räknas vårt land som kristet.
Hela vår skolgång, våra lov och dagar bygger på vad vi har tyckt förr i tiden.
Våra veckodagar har namn från asatron och våra skollov ligger efter hur vi i Sverige ser på verkligheten. Vi har inte jul och påsklov för att fira en buddhistisk munk om någon nu inte har förstått det. Hela vårt rättssystem är uppbyggt på att vi vänder den andra kinden till och ger människor en chans till. Vi avrättar, piskar, förnedrar eller misshandlar inte våra dömda för vi vill att de ska bli bra samhällsmedborgare när straffet är slut.
Så fungerar det oavsett om man anser att man är kristen eller inte.
Jag brukar berätta att jag är hinduist och har varit det så länge jag kan minnas men jag är uppväxt inom kristendomen och tycker om att sitta i vår fina kyrka i Mjällby och delta i det som händer där.
Det kan jag göra utan bekymmer för människor får tycka vad som helst bara de inte tvingar på mig sina åsikter.

Att skrika ut åsikter, tankar eller religiösa färgningar i ett land som står för alla människors lika rätt är enligt mig fel oavsett vilken religionen som står bakom är.
Det är dock så, att det finns bara en religion som väljer att göra så i Sverige och när de då får kritik för det skyller de på att människor är rädda, sprider hat och är rasister.
Vad hade världen sagt om varenda kyrka som finns skulle börja föra mässorna i högtalarna i varje torn?
Fem gånger om dagen, varje dag, 365 dagar om året.
Jag hade protesterat lika mycket då som nu.
Jag är helt emot minaret i Sverige och det är för mig en gåta hur politikerna i Karlskrona har kunnat godkänna detta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/minaretpremiar-i-dag-men-utan-boneutrop