söndag 19 november 2017

Slöja eller inte.

Jag kan inte mer än att tacka liberalerna för att de nu tar ett steg åt höger.
Så upplever nämligen jag det.
Idag tas det beslut om hur de ska ställa sig inför sitt utskotts förslag men jag hoppas på att de nu kommer vara med och bana väg för hur det kan bli i Sverige i framtiden.
svt.se

De vill att niqab och burka ska förbjudas för dem som exempelvis arbetar inom förskola eller skola och jag tycker det är självklart. Det kan omöjligt kännas bra att lämna sina barn till någon man inte kan se. Liberalerna vill även förbjuda religiösa friskolor och även där håller jag med.
Jag är tacksam över den vind som nu har vänt för äntligen börjar det komma förslag som enligt mig är bra.

Vi har en liknande fråga på vårt nästa kommunfullmäktige.
Som en politisk grupp får man ha olika åsikter bara man anmäler sådant här innan.
Sverigedemokraterna har lagt en motion om detta vilket ska upp och jag tänker exakt likadant där. Jag kan inte tvinga privatpersoner att se ut på ett visst sätt men för mig är det självklart att personal som arbetar inom skolan eller vården bör följa vissa ramar.
Jag tycker inte de ska bära politiska symboler, religiösa tecken eller kläder.
Slöjan är ett sådant klädesplagg.
Inom skolvärden ska man absolut inte göra det.
Lika lite som att jag ska gå runt med ett Moderat-M på mig så ska någon ha en slöja.
För mig är det religionsfrihet - frihet från att bli utsatt för den eller yttrandefriheten.
Självklart ska jag kunna tycka vad jag vill men jag ska inte exponera någon annan för det.

Många har svårt för detta då det främst blir kritik mot en religion.
Faktum är dock att det gäller samma för alla religioner men då det främst är en som anser att kvinnor ska dölja sig så hamnar kritiken främst hos dem.
För mig handlar det inte om religion utan om sunt förnuft.
Jag anser att människor inom skolan, vården, polisen, militären.. jag kan fortsätta hur länge som helst, ska se likadan ut. Uniform betyder likformig.

Det kan vara så att det inte är ett problem i dagsläget men ibland gäller det att gå före och stifta lagarna innan det blir ett problem. Det kanske är det enda sättet att inte få problem.
Det kanske inte arbetar någon på ditt dagis med burka idag men den dag det blir så, vad ska du göra då?

Jag är helt emot niqab, burka och till viss del chador.
Det är dessa som är det största problemet då de inte visar hela ansiktet hos den som bär det.
En vanligt slöja är inte ett lika stort problem men jag tycker att man ska kunna sätta krav på att den ska kunnas tas bort om det inte passar in i det yrke där personen i fråga vill jobba.
Jag håller tummarna för att Liberalerna tar bra beslut idag!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/slojforbud-het-fraga-for-liberalerna