söndag 26 november 2017

Where the wild roses grove..

En av min barndoms stora favoriter.
Nick Cave med sin helt fantastiska skiva Murder Ballads och där den absolut bästa är sången om Elisa Day. Musikvideon snurrade ständigt tillsammans med Pet Shop Boy´s Go West.
Where the wild roses grow var låten som fick mig att gilla Nick Cave och idag känner jag mig ännu lyckligare när det visar sig att han har lite pondus att säga ifrån.
Nick Cave valde att göra en konsert i Israel.
Landet som många annars väljer att inte besöka av politiska skäl.
Cave gör det av samma anledningen, men den motsatta.

Han har fått mycket kritik för att han väljer att hålla en konsert i just Israel och för mig är det löjligt Musiken ska inte ha några gränser och Israel är för mig ett land som alla andra.
Så du tycker att staten Israel är fel?
Du anser kanske att landet inte ens skulle finnas?
Du tycker att de gör fel som försvarar sig?
Ja, det är ju din fulla rätt men jag har ingen som helst förståelse för att man kan särfördela eller tycka någonting om ett land som har samma premisser som alla andra.
Det faktum att det finns artister som undviker Israel är desto värre.

Jag kan mycket väl tänka mig att besöka Israel i framtiden för historia är mitt favoritämne. Jag har besökt länder vars världsuppfattning jag verkligen inte delar men utan den insikten kan man inte heller säga någonting.
Jag har aldrig varit intresserad av alla platser många andra besöker utan jag vill se saker som har ett värde för mig. Saker som är historiskt viktiga eller intressanta ur synvinkeln av mitt naturintresse.
Hur många vet exempelvis att Skåne har ett par stycken gamla vulkaner kvar?
Basalterna är enkla att se och har så mycket rolig fakta runt sig.

Har du aldrig hört Where the wild roses grow så ge den en chans.
Jag tycker den är lika bra nu som då och min musiksmak påverkas inte av vilka åsikter sångaren har.

https://www.youtube.com/watch?v=chF244LWWqg
http://t.sr.se/2iFeTbi