fredag 16 mars 2018

Alla över en kam..

Religiösa friskolor är ett hot mot svensk skola!
Eller?
Nja. Jag säger varken eller för jag tycker att frågan är väldigt tudelad.
För mig beror det helt på vilken religion det är och på vilket sätt det inkluderas i skolan.
svt.se

Idag är det rätt ok att tycka så och stå för det.
Så har det inte alltid varit men för mig är det en skillnad.
Jag har tidigare skrivit att jag inte har något emot könsuppdelade klasser.
Jag har nämligen provat att arbeta så och såg det som positivt.
I en skola som ska se varje elev blir det dessutom lättare då fysiska skillnader gör skillnad i vissa åldrar. Med den grunden tycker jag att det är ok.
Jag anser dock inte att klasserna ska delas upp på grund av religiösa tankar om hur pojkar och flickor får sitta eller vara i förhållande till varandra.

Nej, jag är inte rasist och har inget emot religionsfriheten.
Jag tycker att den är fantastisk men jag tycker att den utnyttjas i Sverige.
Vår religionsfrihet betyder nämligen inte att alla fritt ska få göra vad de vill i religionens tecken utan att alla ska få tro, känna och tycka vad de vill.
Det är religionsfrihet för mig.

Det betyder att jag är helt emot minaret och böneutrop då de är starkt religiösa symboliskt för en religion och därmed väldigt provocerande för andra.
Jag har bekymmer med muslimska friskolor som inte följer den svenska lagen och lär ut det som vi i Sverige anser vara det rätta.
MEN, om en skola vill utöka sina timmar i veckan och elevernas föräldrar godkänner det, så lägger jag inte mig i om en skola vill hålla öppet till sex varje kväll för att läsa Torarullar, Koranen eller Bibeln. Det är för mig oviktigt.
Så länge skolan och den verksamhet som skolan står för alltid kommer först har jag inte några bekymmer med religiösa friskolor.

Jag tror dock att de flesta som hör ordet "religiös friskola" ser en bild av en muslimsk skola där flickor och pojkar sitter delade, med huvudena ner och ber. En skola där bilder hänger på Gud och där man ber fem gånger om dagen.
Just det förstår jag och vill inte heller ha i vårt land men min uppfattning är att inte skolorna fungerar såhär.

Oavsett vad skolan idag säger så vilar vårt land på en kristen grund.
Detta brukar vara väldigt jobbigt och provocerande för dem som anser att vi inte är religiösa i Sverige. Skolan fungerar dock efter det tänk vi hade i tusen år.
Eleverna har både jul och påsklov och det är inte för att fira varken Allah eller Buddha.
Vi har de kristna traditionerna i hela vårt samhällstänk i allt från hur vi ser på brottslingar, öga för öga och skolans gång oavsett om man anser att man är kristen eller inte och detta är för mig viktigt för eleverna att veta.
Detta oberoende av vilken form av skola man går i.
Är vi i Sverige måste det finnas med och så länge man sköter det är de religiösa friskolorna för mig ok.

Däremot anser jag, att minsta lilla bevis om att någon svensk lag inte följs eller eleverna inte når kunskaperna om vårt samhälle och hur de svenska lagarna fungerar, så ska skolan stängas.
Så nja.
Jag vill inte dra alla skolor över en kam utan ser hellre betydligt hårdare regler om hur skolor ska fungera. Minsta lilla gnutta ojämlikhet eller hedersnormer så ska skolan stängas.

https://www.svt.se/nyheter/val2018/tre-av-fyra-svenskar-vill-forbjuda-religiosa-friskolor