torsdag 1 mars 2018

Vems rätt är viktigast?

Äldre ska få välja bort hemtjänstpersonal eller inte?
Välja bort någon på grund av deras kön eller deras religion?

Socialdemokratens fel var att nämna hudfärg för det är för mig en ickefråga.
Hur någon ser ut ska inte spela någon roll men jag har full förståelse för om äldre inte vill ha alla människor hemma hos sig.
svt.se

Tänk vad livet måste kännas absurt.
Du väljer vart dina barn ska födas.
Du får välja dagis till dina barn.
Du får välja skola till dem när de blir äldre.
Du väljer vart du vill bo och vilken bil du ska köra.
Du väljer gymnasium och vilka kläder du vill bära.
Du väljer vilken du vill spendera ditt liv med och har full rätt att välja en annan senare.
Du får välja vårdcentral själv och är du inte nöjd med någon så kan du byta ut personen i fråga eller hela vårdcentralen.
Idag byggs allting på vad du som enskild individ vill.
Fram tills du blir gammal och måste ha hemtjänst.
DÅ måste du nämligen stå ut med att släppa in okända människor i ditt hem.
Människor du aldrig ens skulle umgåtts med om ni var jämngamla.
Människor du av olika skäl inte vill vara nära men då!
DÅ ska du acceptera vem som helst?

Är detta sunt?
Socialdemokraten i Västerbotten sa att de gamla ska kunna välja bort någon på grund av hudfärg. Det är för mig att dra det för långt men om någon av religiösa skäl inte vill ha en viss person hemma hos sig? Är det verkligen fel?
Tänk er den djupt troende muslimske mannen som plötsligt får besök av den troende judiska kvinnan som arbetar inom hemtjänsten. Eller det kallas inte för rasism om det sker på det hållet?

För mig är den enskilde individens val det viktigaste.
Om jag som gammal inte vill ha personal som jag inte har förtroende för ska jag inte bli tvingad till det. Min uppfattning är att det i de flesta fall handlar om språket.
Äldre människor har inte lika lätt för de som bryter som kanske jag har.
Andra dialekter kan vara ett bekymmer men med någon som pratar behjälplig svenska ska komma ut och hjälpa mig men jag inte förstår, då måste valet finnas där.

Jag anser att man lägger krutet i fel ände och enligt mig borde man inte utsätta äldre människor för den press det kan innebära. Hemtjänsten finns faktiskt till för brukarna och inte tvärtom. Utan äldre människor som anlitade hemtjänsten så skulle de faktiskt bli uppsagda.
Om nu den som behöver hjälpen inte vill ha hem människor som inte kan kommunicera med dem, har de då inte rätt att välja bort det?
För mig borde det vara ok.
Lika rätt som det kan vara att få välja kön på den som ska duscha dig.

Min mormor berättade och förfasade sig över att barn i skolan behövde duscha så att alla andra såg dem. Att det bara var flickorna/pojkarna som såg spelade ingen roll för när hon gick i skolan skulle man absolut inte duscha efter gympan.
En person som under hela sitt vuxna liv duschat utan att synas bör då inte utsättas för det nu heller och som tur är tekniken på frammarsch där.

Att vara äldre i dagens samhälle kan inte vara lätt och det lär inte kännas tryggare när de efter ett helt liv inte ens får välja vilka människor de ska ha i sitt hem.
De äldres valfrihet måste gå före en eventuell debatt om hur statistiken ska se bra ut inom ett yrke.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/politiker-sa-att-aldre-far-valja-bort-utlandsk-personal