tisdag 20 mars 2018

Förskola/dagis/dagmamma.

Barnets rättigheter till lugn och ro.
Barnets bästa framför allt?
svt.se

Vi har tur för vi har en dagmamma till våra barn.
En liten grupp i en hemmamiljö men två dagar i veckan träffas alla dagmammor och barn tillsammans. Dagbarnvårdare heter det egentligen men precis som med förskola, så är det bara ett namn för dagis.
Barnens dagmamma är den bästa i världen.
Vi får sms med bilder när de gör något och är ständigt uppdaterade med vad som händer.

Artikeln tar upp två saker: utbildning och gruppstorlek.
Jag tycker att utbildning är viktigt men anser inte att man ska lägga så oerhört stor vikt vid det när det gäller dagmammor, som är det jag prioriterar då de ur gruppstorlek är mycket bättre för barnen. För mig är en utbildning bra men långt ifrån det viktigaste.
Ett bra handlag med barn, ett sunt tänk och gott om energi är för mig bättre.

Gruppstorleken är det som oftast ställer till det och kommuner vill absolut inte sätta upp regler för exakt hur många det ska vara i varje. Artikeln tar dock upp hur förödande det kan vara för ett barn att hamna i en stor barngrupp med många olika vuxna.
Dagmammor är för mig lösningen.

Ett stort bekymmer är att det är svårt att hitta personer som vill arbeta med detta.
De ska nämligen upplåta och anpassa sitt hem åt sitt yrke.
De ska använda sina egna saker.
Positivt är att för miljöns skull borde det vara det ultimata.
Även för lokalförankringen och närmiljön för barnen.
Körkostnaderna till arbetet blir minimala.
Lönen är enligt mig problemet.

Jag anser att de som väljer att arbeta som dagbarnvårdare/dagmammor, borde få upp sin lön ordentligt. De borde få de förmåner som gör att människor vill göra detta.
Hade jag inte trivts så oerhört bra på mitt arbete hade jag gärna arbetat med dessa barn för det har en viss charm.

En förskola är inte fel, och då menar jag de större avdelningar som finns. Personal gör garanterat allt de kan för att barnen ska ha det bra och min övertygelse är att alla anstränger sig till det yttersta. Det är dock inte lätt när förutsättningarna inte finns för att det ska bli ultimat.
Artikeln är tydlig med att de stora barngrupperna med mycket olika personal inte är bra för barnen.

En dagmamma innebär för mig att barnen får hemmalagad mat varje dag och en extra familj i en miljö som kunde varit deras egen. Detta måste främjas!

https://www.svt.se/nyheter/forskare-barns-valmaende-paverkas-av-gruppstorleken