lördag 3 mars 2018

Stäng Gekås!

Miljön påstås vara prioritet ett i människors liv och som människor handlar på Gekås i Ullared är ett hot mot hela planeten. Andelen människor som inte har varit i Ullared för ett besök i jättevaruhuset är garanterat få. Jag avskyr att handla men ska jag göra det fungerar Ullared alldeles utmärkt.
gp.se

För oss tar det under tre timmar till Ullared.
När bilen rullar långt är den mer miljövänlig än om man kör kortare sträckor.
När man kör till Ullared handlar man kanske mycket saker men sedan har man dem och behöver inte köra smårundor för att köpa annat.
Vad är då egentligen vettigast?

Greenpeace vill att Gekås ska läggas ner.
Affären står nämligen, enligt dem, för allt som är fel i ett samhälle.
Om Greenpeace vill ha nya medlemmar är nog detta helt fel sätt.

Jag sympatiserade länge med Greenpeace och följde deras kamp runt om i världen.
Det finns fortfarande saker jag tycker de gör rätt i men nu går det till överdrift.
Gekås står kanske för många människors konsumtion men om affären försvinner kommer människor bara att handla någon annanstans. Inget märkligt.

Jag gillar Gekås så mycket att jag spenderar säkert två-tre timmar där när jag är där.
Där går nämligen maxgränsen för jag tycker verkligen inte om att gå i affärer.
Saker jag alltid får med mig därifrån är ölkorv, godis och en drös med kakor.
Allt det är nämligen i slutet och det som jag själv tycker är bra.
Annars handlas det som jag har skrivit att jag ska handla och det rör sig till största delen av julklappar eller födelsedagspresenter. Barnen brukar få några kläder och i fjol blev det även overaller där.
De mesta kläderna köps annars på nätet. (Jag gillar inte att gå i butiker)

Att praktiskt ta sig runt i olika butiker med fem barn sätter upp vissa hinder och ett ställe som Gekås är därför ultimat. Ett stopp sedan är det klart och oftast läggs besöket så att enbart ett eller möjligtvis två barn följer med.

Greenpeace bör tänka på människors egen rätt och deras fria val.
Om ingen hade velat handla på Gekås hade faktiskt butiken gått i konkurs men bevisligen är den rätt populär och jag kan inte tänka mig att den försvinner inom min livstid.

Greenpeace kan försöka göra något åt exempelvis sälen istället.
Sälen förstör nämligen för många andra djurarter och med tanke på hur många de är i Östersjön är de ett hot mot det övriga djurlivet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/greenpeace-riktar-kritik-mot-varuhuset-i-ullared