onsdag 21 mars 2018

Räven bakom örat..

Hoten mot politiker, mot demokratin och ryssar som försöker lägga sig i valet.
Hanif Bali har jagats för att ha publicerat en text som han inte borde.
Texten kan nämligen antyda att ryssarna beblandar sig med människor i Sverige för att lägga sig i hur valet ska gå.
Jag förstår att det inte är något att skämta om men helt ärligt, kan det bli värre än vad det redan är?
svt.se

Min personliga åsikt är att de äntligen hittade något de kunde jaga Hanif med.
Han är nämligen obekväm, som jag själv är många gånger.
Han säger numer vad han tycker och tänker trots att den förre stadsministern förmodligen roterar flera varv i soffan när han ser vad som skrivs.
Hanif är en politiker av folket, med folket.
Han skriver och säger inte vad han blir tillsagd att skriva utan vad han själv tycker.
På sin höjd kanske någon annan modig riksdagsledamot vågar gilla det han skriver.
I tysthet då och skulle det bli liv plockas tummen bort.

Min uppfattning är att man har letat efter saker för att få bort honom precis som man nu har gjort i Norge. Jag förstår att Hanif inte alltid kan kontrollera källor för förutom att det är olagligt att försöka hitta källan till en nyhet kommer det många.
Jag är inte alls på Hanifs nivå men får ofta tips om saker jag kan skriva om.
För flera år sedan bestämde jag mig dock för att de enda källor jag hänvisar till är de statliga.
Jag läser inte kvällstidningar eller något annat utan det är SVT Nyheter och Sveriges radio som gäller. Allt för att slippa bli jagad och utsatt för häxjakten som drar igång vid minsta bekymmer.

Häxjakt kan det dock bli ändå.
Allt jag skrivit om de sista tio åren har gjort mig rätt utsatt.
Både jag personligen och min familj har fått utstå påhopp på grund av mina åsikter.
Allt av människor som inte delar min uppfattning och som inte kan skilja på sak och person.
Inte nog med att jag har haft extrema åsikter, för idag är samma åsikter ok, så umgås jag minsann med människor som inte delar samma partibeteckning som mig!
Hemska jag!
Jag är uppväxt med att alla människor är lika mycket värda och det står jag för.
Jag bryr mig inte om varken politisk hemvist, religion eller kön så länge människan i fråga beter sig bra. Jag väljer inte vänner utefter vad de röstar på och när Stockholm hörde av sig om hur hemskt det var att jag minsann hade varit på fest hos partiledaren var det omöjligt för dem att förstå detta.
Sak och person. Åsikt och person.
Kan man inte skilja på det bör man inte rösta alls.

Jag får ofta pikar om att jag skulle bytt till Sverigedemokraterna och nu precis som för tio år sedan så väljer jag Moderaterna. För tjugo år sedan med.
Jag tror inte på att hoppa mellan olika partier och mina värderingar är samma nu som då.
Min syn har förändrats men värderingarna är desamma.
Jag umgås dock med världens bästa Louise som är en klippa när det gäller och vi har högt i tak. Hon är en av få som skiljer på sak och person.
Vi tycker inte alls likadant i många frågor men det spelar ingen roll för man kan se bortom det.
Vi kan skämta med glimten i ögat om att den andre borde byta parti, eller inte.
Förhoppningsvis kan vi lära varandra saker utan att för den delen dela exakt samma åsikter.
Jag kan bli glad för hennes skull när hon får igenom sin politik, utan att jag för den delar åsikten med henne. Detta har många svårt för.

Hemska jag poserade på en bild med en av mina bästa vänner.
Hemska jag gav dem en disktrasa med reklam på.. Hemska jag..
Men jag tänker inte så.

Jag lär alla barn att man ska kunna umgås med den som inte hejar på samma fotbollslag, kunna leka på rasten med den som går i en annan klass eller acceptera att kompisen inte tycker samma kläder är sköna. Detta lär barn sig men trots det är det så svårt för vuxna människor att förstå det.

Det pratas om hot, om att politiken inte kommer fram till något och att många väljare känner ett avstånd till dem som är politiskt valda.
Jo, det blir nog rätt lätt så för dem som är utanför den egna partigruppen och ännu värre inom den egna. Det finns få människor som unnar andra något och så länge jag varit aktiv så har tänket varit att man ska följa partipiskan.
Jag tror inte på piskan utan på varje enskild individs frihet att ta egna beslut inom ramen för vad demokratin innebär. Jag föraktar partipiskan för den vet inte vad som är rätt utan bara vad en liten skara i storstan anser vara rätt.
Storstan har inte alltid rätt.
Moderaternas svängningar de sista åren visar tvärtom på att partipiskan, tillsammans med en politisk grupp som är livrädd för att bli av med sin position och därmed bara blir ja-sägare, är skadligt för hela Sverige.
Alla de människor som inte vågar tycka eller sticka ut, de är problemet för alla partier hade stagnerat utan personer som vågar sticka ut hakan och motverka de farligt tydliga linjer kring vad som är "rätt".
Man kanske ska ha en räv bakom örat men jag fungerar inte så och önskar att fler inte gjorde det.

Det blev ett långt inlägg och kontentan är:
Stå på dig Hanif. Vi är många som tror på dig och som är oerhört trötta på den toppstyrning som ständigt gör sig påmind. Vi behöver personer som sticker ut och vågar vara!
Vad du delat eller skrev är för mig mindre viktigt för alla gör misstag, bara du inte lämnar politiken.
Heja dig Hanif!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fyra-av-tio-riksdagsledamoter-anser-att-demokratin-ar-hotad
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norges-justitie-och-invandringsministern-sylvi-listhaug
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hanif-bali-lamnar-moderaternas-partistyrelse
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mats-knutson-det-ar-politisk-dynamit