onsdag 7 mars 2018

Inga fler dolda nummer!

Svarar du när det ringer från ett skyddat nummer?
Ett okänt eller dolt nummer?
Det gör inte jag och jag är inte ensam.
Många, speciellt med tanke på alla bluffar det finns, väljer att helt enkelt inte svara.
Jag svarar aldrig, kollar sedan upp numret och blockerar det om jag ser att det är försäljare.
sr.se

Region Gävleborg är föregångare och kommer från maj månad inte längre ha dolda nummer när det ringer från vården.
Fantastiskt om någon frågar mig och därför har jag skrivit en motion i frågan, ställd till mitt landsting. Jag svarar inte när jag inte vet vem det är och jag har svårt att förstå varför det ska vara skyddat.

Direktnumret kommer inte att visas men istället blir det växelns nummer som dyker upp.
För mig är detta kanon.
Personalen inom vården är skyddad då växeln tar den stora smällen.
Privatpersoner behöver inte vara rädda för att det ska vara försäljare eller någon som vill lura dem.

De sista veckorna har det varit extra mycket om företagen som envisas med att lura sina "kunder". De går dessutom på äldre människor som många gånger är vänliga och inte vill vara ohyfsade och lägga på. Min generation tänker inte riktigt så och i detta fallet är det rätt.

För många år sedan lades en Moderat motion om att man skulle införa en underskrift på ett papper, innan köpet gick igenom. Nu kommer en liknande motion att förändra systemet vilket jag anser vara helt rätt. En sådan liten sak som dialekten kan förstöra samtalet.
Det kan vara svårt att förstå.
Får du det då på ett pappar

Att bo här på Listerlandet och tro att det ska gå att prata Listerländska med alla är som att hälla vatten på en gås; meningslöst.

En underskrift på ett papper hade varit ett bra sätt att komma ifrån ringandet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6898156