lördag 7 augusti 2021

Den konservativa verkligheten.

Ditt barn ska dö, men först ska du föda det.
Inga ord någon blivande förälder vill höra.
Är du då i vecka tolv så bör inte ens någon behöva genomlida det mer än så.
I vecka tolv är det nämligen så tidigt att ingen borde behöva fortgå den graviditeten.
Så är dock inte fallet i Polen längre och nya vårdenheter växer fram.

Skillnaden mellan att vara konservativ och liberal kan vara klurig.
Jag är liberal och har varit det i hela mitt liv.
Liberal kring alla frågor som rör individen, och konservativ kring hur samhället ska utformas.
Med det menar jag att jag vill att samhället gärna får vara som det var förr, men att varje individ själv ska få utforma sitt liv.
Polen har gjort tvärtom.
Deras konservativa politik har skapat bekymmer för individerna till den grad att de inte själv får bestämma över sitt eget liv längre.

I inslaget berättar de om kvinnor i Polen som redan i vecka tolv får veta att deras barn har en väldigt udda kromosomavvikelse som kommer göra att barnet kommer dö när det föds.
Trots det och att det är så tidigt i graviditeten så får de inte göra abort.
Abort är nämligen numera bara lagligt om du har blivit våldtagen eller om mamman riskerar att dö på grund av graviditeten.
Precis som alltid annars så kommer människor på sätt att gå runt detta och jag gissar på att abortturismen till grannländerna kommer öka när corona väl är över och människor har en chans att flytta på sig.
I nästa fas kan läkare ordinera abort om mamman blir så deprimerad att det är risk att hon ska ta livet av sig.

Tänk tanken att du får veta att ditt barn inte kommer överleva.
Dör det inte i magen så nästan direkt när det har fötts, men trots det ska du gå och bära barnet i över sex månader till. Läkaren uttrycker det som att kvinnan blir en levande kista, för barnet kan inte överleva.

Ser man inte hur inhumant detta är!?
För mig är allting alltid upp till individen.
Oavsett anledningen till att du är gravid, så måste valet vara ditt för tänk motsatsen.
Tänk att födas in i en värld där ingen vill ha dig, du inte är önskad och där det kanske inte finns varken mat, pengar eller husrum till dig. Det är det som kommer ske.
Det är lätt att säga att man ska tänka efter före, för då vill jag höra vem som ska kasta den första stenen. ALLA har gjort saker som kanske inte var så smarta, men ingen ska behöva lida för det i en evighet.
Ett barn ska komma till världen älskad.

Polens lagar är en katastrof och jag lider med de kvinnor och män som ska gå och vänta på att deras döda barn ska födas, enbart för att sedan klä dem och begrava dem. 
Det är inte humant för någon.