söndag 29 augusti 2021

För medborgarnas bästa?

I blogginlägget nedan tar Gunvor upp något väldigt spännande kring min kära hemkommun. Biblioteken har genomgått en modernisering under tiden som den har varit stängd för corona.
Sölvesborgs kommun, som trots sina brutala stängningar och restriktioner var en av dem som drabbades värst i länet. Ishallen och biblioteken var några av de verksamheter som totalt blockerades.
Efter ett tag kunde man hämta böcker på bestämda tider.
Som arbetandes student förvånades jag ofta över den inkompetens som jag möttes av när kommentarerna blev att jag kunde köpa en pocket på Ica istället.
Litteraturen jag läser finns inte i en vanlig butik och böckerna kostar skjortan, vilket gör biblioteken förträffliga.
Att jobba heltid och ha barn skapar inte heller det några förutsättningar för att hämta några böcker.
Jag fick inte precis ledigt för att köra och hämta ut en bok.

Biblioteken har nu anpassats.
Tjugo fungerande datorer har bytts ut mot sex nya datorer.
Säkerligen en god tanke i det hela men ack så fel det blir.
Det är en slit och släng-generation som är pinsam.
Datorerna som stod där fungerade ju till släktforskarföreningen.
Kunde de inte fått stå kvar?

Att biblioteket anpassas till barn, jo.
Det kan väl vara trevligt.
Min uppfattning är dock att grunden i ett bibliotek är att låna ut böcker.
Om det är någon som behöver leka av sig så ska kommunen istället erbjuda lekplatser utomhus och helst då i hela kommunen, inte bara i centrum.
Att det finns en myshörna och anpassningar för mindre barn är helt ok, men varför på bekostnaden av äldre människor med ett intresse som inte stör en endaste själ?

Anledningen till att man tog bort datorerna ska ha varit att man anser att studenter har egna datorer. Det kan självfallet vara så och hade det varit så att datorerna hade gått sönder så visst.. men nu!?
Det kanske inte finns någon kultur i kommunens styre att varken låna böcker eller släktforska, men någonstans måste man se bortom sig själv och inse att det finns människor med dessa intressen.
Gör om och gör rätt.
Jag håller tummarna för er i Släktforskarföreningen!