måndag 30 augusti 2021

Rättvisa?

Jag läser alltid nyheterna via datorn så jag tittar aldrig på tv. 
Det tar helt enkelt för lång tid.
Radion står dock alltid på vilket gör att jag ständigt hör en nyhetsuppdatering.
P1 är enligt mig den bästa kanal som finns!
Skillnaderna är dock skrämmande när jag inser dels att vissa nyheter väljs att ligga i topp, och dels att andra göms undan.
För tänk på det.
Hur många gånger har just du hört nyheten att USAs president mördade tretton amerikanska soldater?
Allting handlar visserligen om hur du väljer att se på det, men drönarattacken resulterade i ett motangrepp som dödade tretton amerikanska soldater.

På SVT, de första nio nyheterna och de som syns, så nämns det inte. 
Jag hörde det på radion och gick in på deras hemsida men där är det blankt varpå jag får söka.
En nyhet om att tretton amerikanska soldater miste livet efter en drönarattack från sitt eget hemland, den skrivs det inte om.
Min undran är då varför!?

Till saken hör att jag inte bryr mig om vem som är president i USA, men jag blir väldigt upprörd när de uppenbart inte behandlas på samma sätt för tänk tanken...
Donald Trump skickar en drönare rakt in bland sina egna soldater, svaret blir ett direkt motangrepp på denna och tretton av dem avlider.
Tror någon på fullt allvar att det hade blivit en liten uppläsning i Sveriges radio?
Jag tror inte det.
Min övertygelse är att han hade blivit jagad.
När nu Joe Biden faktiskt har gjort detta, DÅ blir det tyst.

Är inte tretton amerikanska soldaters liv värda mer!?
Tretton personer som har blivit tillsagda att stanna kvar till slutet för att skydda både flygplats och civilbefolkning. Tretton soldater som förmodligen varit ett bra tag i Afghanistan, som har familj som väntar på dem hemma och som äntligen skulle få åka hem!
Deras liv är inget värt i världens media.
En kvinna som föder barn på ett flyg är viktigare.

Trump.
Hade detta varit hans beslut så hade människor i hela världen demonstrerat.
Pratat om mördaren Trump, skrikit slagord och skrivit plakat.
Men nu var beslutet Bidens.
Då är dessa tretton mord berättigade.

Alla mina tankar går till dessa personers anhöriga.
En lång väntan på att få hem dem som slutade på absolut värsta sätt.