tisdag 25 oktober 2022

Är du sympatisk?

Är en hatstorm ok?
Det beror lite på för självklart, tyvärr, får man ta en hel del påhopp när man väljer att syssla med politik och bli en offentlig person. Hatstorm?
Det beror lite på vad man menar med det.
Att många människor uttrycker sig kring vad du har tagit för beslut?
Jo, det får du tåla.
Självklart ska det dock inte innehålla personangrepp för hur man ser ut, ens kön eller hur gammal man är kan ju inte spela någon roll. Eller?

Jag tänker, åter igen, på Robert Gustafssons "Ja ä inte bitter" men är det inte lite märkligt?
Att som gruppledare jagas för att beslutet man tar är total hyckleri då det enbart handlar om den egna lönen, det är fel.
När människor reagerar så blir man kränkt, säger att man får stresspåslag och inte vågar gå ut.
Hur mycket medmänniska är man i grunden själv då?

Självklart ska ingen hatas men kritik kan man få utstå.
För tre och ett halvt år sedan lyste samma person med sin frånvaro och gjorde precis som de som nu jagar henne. Hon var en del i häxjakten och tvärtemot vad som sker nu, så kom ingen och försvarade mig.
Varken ledaren för mitt då egna parti eller övriga i Samstyret.
Några har kommit krypande några år senare men INGEN gjorde något annat än att spä på hatet då.
Snyftartiklar och pekfingrar men en förhoppning om att de egna felen inte skulle uppdagas.

Telefonen, min mobil, barnens mobiler.. det ringde från fyra på morgonen till efter tolv på natten i veckor.
Media blockerade vägarna in till mitt arbete så att jag inte kunde jobba.
Jag jagades överallt!
"Konstnärer" gjorde "konst" av mig och samma socialdemokrater som nu tycker att kommunalrådet ska säga ifrån - vilket man lydigt gör - ansåg att häxjakten på mig var befogad.
Att jag genom skämt försvarade kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp, DET var hemskt.

Det slutade med att hela familjen flydde 300 mil till Spanien för att få lugn och ro men tänk.. inte ens det hjälpte för på stranden kommer plötsligt några fram och frågar om det är jag som är från Sölvesborg. Ett mycket trevligt par som tyckte att allt gick till överdrift och att jag skulle stå på mig, men de kände igen mig. Inte för frågan som bilden skulle visa - kvinnans rätt över sin egen kropp - utan för den häxjakt som drevs av media.

Så känner jag empati nu?
Den dag hela hennes familj hängs ut och får samtal så ja, men att få kritik för ett av de dummaste besluten i kommunens moderata historia.. det ska man ha.
Självklart på ett bra sätt och utan hot.

Hur ska man då göra för att klara sig?
Det är en fördel att inte räknas in som ung med ett hyfsat utseende och skinn på näsan för då behöver du ha en prideflagga draperad över hela dig för att ens ha en chans att klara sig i drevet - för då kommer drevet från "rätt" sida.
Äldre och stor, lierad med rätt sida så kommer du rida ut stormen och klara dig.
För hur jobbigt kan det vara?
Den förre riksdagsledamoten har mött många som tycker detta är bra..

Jag gick hem från arbetet häromdagen och på de hundratalet meter jag gick så mötte jag tre personer som alla skakade på huvudet och sa att det var en katastrof. Det behövde man inte vara Einstein för att räkna ut innan detta beslutet togs.
Röstar man på moderaterna vill man inte ge den makten till vänstern.
Det fungerar inte så.

Så har du kritik?
Självklart ska du framföra den men som mina föräldrar alltid har sagt:
Du kan säga till kungen att han har fel, bara du gör det på rätt sätt.

Jag står alltid för vad jag både säger och skriver.
Så även i detta fallet och förhoppningsvis har karman kommit ikapp en liten bit för någonstans där inne så kanske ett litet frö sätter sig hos några, över hur det egna beteendet var för några år sedan, när man var allt annat än en medmänniska utan istället bara såg lönen som hägrade.
Som fortfarande gör det.
Hon har ju hela sin grupp bakom sig och står inte ensam, det har hon tydligt fört fram.
Det är dessutom media som faktiskt skriver om detta till hennes fördel.
Hon kan ju föreställa sig hur det känns när alla de också försvinner och de istället puttar henne framför och själv duckar.

Den 31 oktober tas beslutet och jag tänker vara där för att bevittna det historiska nederlaget, genom den sista vindpusten som moderaterna tar i Sölvesborgs kommun.
Och i allting, så verkar de inte förstå det själv.
Vad ska man kalla röran framöver?
Lila?