onsdag 26 oktober 2022

Inte bara i Sölvesborg..

Norrtälje kommun, de gör en form av Sölvesborgare. 
Se länken nedan, för jag skrattar rakt ut när det blir tyst!
Det är nämligen så oerhört talande över hur det ser ut och hur man tänker, även om man efter all kritik drar tillbaka förslaget.

I Norrtälje har moderaterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Kristdemokraterna höjt sina löner med 27%. De ansåg att lönen på 87 000 kronor i månaden var för låg och valde därför att höja den till 110 400 kronor istället. De menar att det är så mycket att göra så att de förtjänar höjningen.
Det är precis detta som är problemet.

Ska "politiker" verkligen vara ett yrke?
Jag anser inte det och har aldrig gjort.
Jag valde att inte sluta på mitt jobb när jag blev "politiker" och det var av precis den anledningen. Jag tycker inte att det är ett yrke.
Ett yrke är för mig något du utbildar dig till eller arbetar för då politik inte ska vara på heltid.
Jag anser nämligen inte att någon är förtjänt av att få dessa summor av oss skattebetalare.

Ett privat företag?
Självklart, för de gör som de vill med sina pengar då de tjänar dem på ett annat sätt.
Lönerna till politiker är dock en annan sak då det är dina och mina skattepengar som betalar dem. Pengarna vi betalar in för att de ska gå till välfärden, de ges i lön.

I Sölvesborg är vi fortfarande inte uppe i dessa löner men tro mig, det är på gång.
Är det inte på gång så har de redan varit där och krävt att de ska få höjda löner.
Det är nämligen så man gör när man anser att man är lite bättre än alla andra.
För självklart ska man ha en inkomst som är så hög som möjligt!
Att Norrtälje inte höjer lönerna nu.. det är rätt ovidkommande.
Tänket har visat sig och inom fyra år lär lönerna ha ändrats men man gör det i smyg istället.

Precis som reportern säger så ville de höja sina månadslöner med samma inkomst som en lokalvårdare har. Kan man verkligen motivera det?
Det är för mig absurt och ett starkt tecken på att människor måste börja säga ifrån.
Vad är det som gör att dessa människor förtjänar mer än alla andra?
Att de nu ändrar sig för att de har fått kritik.. det hjälper inte.

Det är för mig en självklarhet att lönerna absolut INTE ska höjas när konjunkturen ser ut som den gör. De bör istället se över den, sänka den och sätta ansvaret på dem som ska ha kunskapen: tjänstemännen.

Sverige behöver ingen politisk adel, och det vet jag bara ett parti som driver.
Det partiet heter MEDborgerlig Samling.